A jak Adaptacja

Nasze dzieci nie różnią się od nas, dorosłych- wszyscy potrzebujemy czasu, by zaadaptować się do nowych sytuacji. Odłączenie od opiekunów i pójście do przedszkola to dla małego człowieka ogromna zmiana i wyzwanie a przedszkole to zupełnie nowy świat. Powolna adaptacja pomaga dziecku zrozumieć i zaakceptować te zmiany, przyzwyczaić się do nowego otoczenia, zapoznać z ludźmi i rutyną przedszkolną. Przedszkole to miejsce, w którym dziecko poznaje swoje pierwsze relacje społeczne poza rodziną. Adaptacja umożliwia dziecku nawiązanie relacji z rówieśnikami oraz nauczycielami, pomagając w rozwijaniu umiejętności społecznych.

Dzięki dobrej, powolnej adaptacji, zmniejsza się ryzyko, że przedszkole stanie się dla malucha (ale i dla rodziców) źródłem stresu. Wielu rodziców z niepokojem obserwuje moment, gdy ich Mali Ludzie zaczynają swoją przygodę z przedszkolem. Tymczasem, wprowadzenie dziecka do nowego otoczenia nie musi być stresującym procesem. Poświęcenie czasu na adaptację to wymierne korzyści dla rodzica, takie jak:

Zmniejszenie poczucia winy – wielu rodziców odczuwa poczucie winy, zostawiając swoje dzieci w przedszkolu. Obserwowanie, jak dziecko adaptuje się i czuje się dobrze w nowym miejscu, może pomóc w zmniejszeniu tych uczuć.

Zrozumienie potrzeb dziecka – proces adaptacji to również okazja dla rodziców do lepszego zrozumienia swojego dziecka – jego emocji, reakcji na stres czy sposobów radzenia sobie z nowymi sytuacjami.

Współpraca z nauczycielami – adaptacja to także czas na nawiązanie relacji z nauczycielami. Jest to ważne dla tworzenia efektywnej komunikacji i współpracy w przyszłości.

W A kuku! nie zgadzamy się na:

– stres dziecka!

– stres opiekunów!

– wypłakiwanie dziecka z nadzieją, że popłacze i się przyzwyczai!

– wyrywanie dziecka z rąk opiekuna!

W zamian proponujemy Wam powolną i uważną adaptację dziecka do przedszkola. Adaptacja w A KuKu! jest procesem, który wymaga zaangażowania i cierpliwości zarówno ze strony rodziców, jak i nauczycieli. Jego celem jest zapewnienie dziecku jak najłagodniejszego przejścia od życia domowego do środowiska przedszkolnego, co ma kluczowe znaczenie dla jego dalszego rozwoju. Adaptacja to powolne budowanie mostu pomiędzy bezpiecznym domem a nieznanym lądem, jakim jest przedszkole.


Po podpisaniu umowy otrzymasz od nas specjalnie przygotowany dla rodziców A kuku! e-book, zawierający najważniejsze wskazówki. 

W e-booku znajdziecie praktyczne porady na temat przygotowania dziecka do pierwszych dni w przedszkolu, informacje o sposobach wspierania dziecka w budowaniu nowych relacji z rówieśnikami oraz z nauczycielami. Dodatkowo, e-book zawiera zalecenia dotyczące radzenia sobie z ewentualnym stresem czy lękiem, które mogą pojawić się u dziecka podczas adaptacji, a także sugestie, jak utrzymać pozytywną komunikację z przedszkolem, co jest kluczowe dla wspierania dziecka w tym ważnym okresie.

 

Następnie, na kilka dni przed rozpoczęciem przedszkolnej przygody, z  Tobą i Twoim dzieckiem spotka się nauczyciel z Przedszkola A KuKu! Spotkanie takie powinno się odbyć w miejscu, które dziecko dobrze zna i w którym dobrze się czuje. To od Państwa będzie zależało, czy zaprosicie nauczyciela do domu czy spotkacie się np. w ogrodzie, na przydomowym placu zabaw – ważne żeby dziecko w tym czasie nie miało zbyt wielu rozpraszaczy i mogło skupić się na spotkaniu z nauczycielem. Jeśli wolicie, takie spotkanie może też się odbyć w przedszkolu, po godzinach pracy placówki. Takie krótkie spotkanie to okazja do poznania się, wręczenia dziecku oficjalnego zaproszenia do przedszkola. W trakcie spotkania dziecko wybiera sobie też znaczek/piktogram, którym będzie się posługiwało podczas pobytu w przedszkolu.


Teraz przychodzi czas na właściwą adaptację. Ten etap oparty jest o model berliński, stosowany z powodzeniem od lat w europejskich przedszkolach. Zakłada on powolne, stopniowe wprowadzanie dziecka w świat przedszkola.  Więcej o tym modelu przeczytasz tu: LINK. 

Zakłada on 4 etapy wprowadzania dziecka do przedszkola:

 1. Faza podstawowa: rodzic/opiekun jest cały czas obecny, ale to nauczyciel inicjuje kontakt z dzieckiem. Ma to na celu zbudowanie zaufania i więzi z dzieckiem.  Ten etap trwa tak długo, jak jest to konieczne. To rodzic i nauczyciel decydują o długości tej fazy. Należy pamiętać, ze dzieci mają różne potrzeby. 

2. Próba separacji:  po kilku dniach następuje moment, kiedy rodzic na krótko opuszcza salę, by dać dziecku możliwość zaznajomienia się z byciem w przedszkolu bez jego bezpośredniej obecności, jednak towarzyszy dziecku podczas karmienia, załatwiania potrzeb fizjologicznych. Czas takiej rozłąki wydłużany jest powoli i stopniowo.

3. Faza stabilizacji:  w tej fazie to nauczyciele przejmują opiekę podczas posiłków, zabawy czy wychodzenia do toalety. Rodzic stopniowo zaczyna schodzić na dalszy plan, nadal jest obecny, ale z dnia na dzień stara się być coraz mniej aktywny, pozwalając dziecku na nawiązywanie większej ilości interakcji z rówieśnikami i nauczycielami.

4. Faza końcowa:  w tej fazie, Drogi Rodzicu, możesz opuścić mury przedszkola, jednak dobrze będzie jeśli będziesz cały czas pod telefonem, w bliskiej odległości – tak aby móc reagować w przypadku jakichś niepowodzeń. 

 

Zasady adaptacji w A kuku! to:

  1. Współpraca z rodzicem: zakładamy bliską współpracę przedszkola z rodzicem. Jest to kluczowe dla zapewnienia dziecku poczucia bezpieczeństwa.

  2. Stopniowe wprowadzanie zmian: dziecko nie jest rzucone na głęboką wodę, lecz stopniowo wprowadzane w nowe środowisko.

  3. Szacunek dla tempa dziecka: każde dziecko jest inne i ma swoje tempo adaptacji. W A kuku! szanujemy się te różnice.

  4. Budowanie relacji: dziecko ma możliwość nawiązania relacji z nauczycielem i rówieśnikami zanim zacznie przebywać w przedszkolu bez rodzica.,