J jak Język Obcy

Rozmawiając z rodzicami dzieci w wieku przedszkolnym, zdarzało się, że słyszałyśmy opinie, że nie warto kłaść nacisku na naukę języka obcego u kilkulatków. Bo najpierw niech się dobrze nauczą polskiego, bo po co mieszać, bo po co tyle zachodu, pójdzie do szkoły to się zacznie uczyć… itd.

Otóż sprawa z nauką języków obcych w grupie dzieci w wieku 3-6 lat wygląda tak, że nigdy lepszego momentu na start nauki nie znajdziecie. Bo czy kiedykolwiek zastanawialiście się, jak to możliwe, że malutkie dzieci są w stanie nauczyć się mówić w swoim ojczystym języku w tak krótkim czasie, bez żadnych lekcji gramatyki ani zakuwania słówek? Maria Montessori nazwała to zjawisko „chłonnym umysłem”.
Chłonny umysł to unikalna zdolność dzieci, szczególnie w wieku od 0 do 6 lat, do bezwysiłkowego i radosnego absorbowania informacji z otoczenia. Dzieci są jak małe gąbki, chłonące wiedzę o świecie, bez wyraźnej nauki czy praktyki. Niestety ta magiczna zdolność do nauki z czasem słabnie.
I tu pojawia się piękno nauki języków obcych w przedszkolu. Wykorzystując chłonny umysł dziecka, możemy zapewnić naturalną i radosną ścieżkę do wielojęzyczności.

Nauka angielskiego w A KuKu!:
W przedszkolu A kuku! uczymy metodą immersji językowej, czyli zanurzenia w języku.
Przez cały dzień na sali obecny jest jeden nauczyciel, który mówi do dzieci tylko i wyłącznie po angielsku. Tak więc angielski jest używany przez cały czas, niezależnie od tego, czy dzieci biorą udział w aktywnościach edukacyjnych, czy też bawią się, idą do łazienki czy jedzą posiłek. Dzieci są zachęcane do wyrażania swoich myśli, uczuć i potrzeb w języku obcym.
Przedszkolaki uczą się języka poprzez naśladowanie, podobnie jak uczą się języka ojczystego.
Nauczyciel mówi po angielsku, a dzieci naśladują dźwięki, słowa i struktury gramatyczne, które słyszą.
Język jest używany w kontekście realnych sytuacji, co pomaga dzieciom zrozumieć jego znaczenie. Dzieci mają wiele okazji do używania języka w praktyce, na przykład podczas rozmów z nauczycielem, odpowiedzi na pytania, opisania czegoś, co zrobiły, lub wyrażenia swoich myśli i uczuć. Język jest też nauczany poprzez piosenki, gry, rymowanki, bajki i inne zabawne aktywności, które angażują i pomagają im zapamiętać nowe słowa i frazy.
Wykorzystujemy też nowoczesne technologie, aby wzbogacić program. Nauczyciele są cierpliwi i oferują wsparcie, zachęcając dzieci do próbowania aby mówić po angielsku. Błędy są traktowane jako naturalna część procesu uczenia się.

I po co to wszystko?
Wiemy, że dzieci w młodym wieku mają zdolność do nauki kilku języków naraz, bez pomieszania ich. My, dorośli, często zmagamy się z nauką języków obcych – zakuwanie gramatyki, bójka z akcentem, wyścig z nowymi słówkami… Ale nasze przedszkolaki? Oni mają supermoce językowe! Obserwacja rozwoju maluchów to niesamowite doświadczenie, dla nas, dorosłych. A dla samych dzieci to przede wszystkim korzyści w postaci:
Super-mózgów: według badań przeprowadzonych przez Penn State University, dzieci, które uczą się języków obcych, rozwijają silniejsze umiejętności poznawcze. To obejmuje lepszą pamięć, większą kreatywność, a nawet lepszą zdolność do multitaskingu. Kto nie chciałby super-mózgu?
Otwartych umysłów i serc: nauka języka obcego to nie tylko nauka słówek i gramatyki. To również odkrywanie nowych kultur, zwyczajów i tradycji. Nauka języków obcych promuje otwartość, empatię i zrozumienie dla innych kultur. A to są cechy, które chcielibyśmy wszyscy zaszczepić w naszych dzieciach.

Przewagi edukacyjnej: zgodnie z badaniem opublikowanym w „The Modern Language Journal” dzieci, które zaczynają uczyć się języków obcych w przedszkolu, mają lepsze wyniki w testach czytania i pisania w późniejszych latach. Może to być przewaga, która otworzy drzwi do lepszych szkół i szans edukacyjnych.
Zwiększonej pewności siebie: dzieci, które uczą się języków obcych, często mają wyższą pewność siebie i lepsze umiejętności społeczne. Dlaczego? Ponieważ nauka języka to często wyzwanie – ale kiedy dzieci widzą, że są w stanie je pokonać, wzrasta ich wiara we własne możliwości.
Przyszłych możliwości: to może wydawać się odległe, ale nauka języków obcych w przedszkolu może otworzyć drzwi do lepszych możliwości kariery w przyszłości. Jak wskazuje raport „New American Economy” wielojęzyczność jest coraz bardziej poszukiwana na rynku pracy.


Więc, jeżeli chcesz dać swojemu dziecku przewagę już od przedszkola, nauka języka obcego może być doskonałym rozwiązaniem. Bo przecież nigdy nie jest za wcześnie, by stawiać małe stopy na drodze do wielkich osiągnięć?