STATUT NIEPUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA JĘZYKOWEGO A KuKu!

STATUT NIEPUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA JĘZYKOWEGO A KuKu! w Białej Podlaskiej

Biała Podlaska, lipiec 2024 r.

ROZDZIAŁ I – POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

  1. Niepubliczne Przedszkole Językowe A KuKu! w Białej Podlaskiej jest niepubliczną, ogólnodostępną placówką wychowania przedszkolnego, która:
    • 1) realizuje programy wychowania przedszkolnego, uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego,
    • 2) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych.
  2. Organem prowadzącym przedszkole jest Centrum Rozwoju i Edukacji Lustro Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, z siedzibą w Białej Podlaskiej (21-500), ul. Moniuszki 28, NIP: 5372674743, REGON: 525502264, KRS: 0001040236
  3. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Lubelski Kurator Oświaty, delegatura w Białej Podlaskiej.
  4. Przedszkole działa w szczególności w oparciu o przepisy:
    – ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe i przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie
    – ustawy z 7 września 1991r. o Systemie Oświaty i przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie
    – ustawy o Standardach Ochrony Małoletnich z dnia 15 lutego 2024 r.
    – ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r.  Kodeksu Pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz.1502 z późn. zm.)
    – Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz.U. z 2017 r. poz. 356)
    – Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.);
    oraz niniejszego Statutu.
  1. Ustalona nazwa używana jest przez przedszkole w brzmieniu:

Niepubliczne Przedszkole Językowe A KuKu! w Białej Podlaskiej

  1. Adres przedszkola to:

Ul. Stanisława Moniuszki 32

21-500 Biała Podlaska

  1. Przedszkole używa pieczęci podłużnej o brzmieniu:

Niepubliczne Przedszkole Językowe A KuKu!

21-500 Biała Podlaska, ul. Moniuszki 32

Regon: 525502264    NIP: 5372674743

§2

Ilekroć w dalszej części statutu jest mowa bez bliższego określenia o:

  1. przedszkolu – należy przez to rozumieć Niepubliczne Przedszkole Językowe A KuKu! w Białej Podlaskiej,
  2. statucie – należy przez to rozumieć Statut Niepublicznego Przedszkola Językowego  A KuKu!  w Białej Podlaskiej
  3. nauczycielu – należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego przedszkola,
  4. Dyrektorze – należy przez to rozumieć zarówno dyrektora przedszkola jak i zastępcę dyrektora, w zależności od szczegółowego przydziału zadań, uprawnień oraz zakresu odpowiedzialności, określony szczegółowo, odrębnymi przepisami przez organ prowadzący przedszkole.
  5. rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem,
  6. ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

ROZDZIAŁ II – CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA I SPOSÓB ICH REALIZACJI

§3

  1. Przedszkole realizuje cele i zadania zgodnie z oczekiwaniami rodziców, wynikające w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
  2. Naczelnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka aby wychowanek osiągnął dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.

    Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
    W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
  1. Przedszkole realizuje swoje cele poprzez:
    • organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem indywidualnych wniosków rodziców, oraz predyspozycji rozwojowych dziecka,
    • dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
    • stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności,
    • pomoc psychologiczno-pedagogiczną – odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka:
      – indywidualizację tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej dzieci niepełnosprawnych,
      – stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy,
      – prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej specjalistycznej i lekarza.

§4

  1. Zadania przedszkola obejmują:
    1. wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,
    2. tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,
    3. wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,
    4. zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,
    5. wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,
    6. wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
    7. promowanie ochrony zdrowia, ekologii, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
    8. przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,
    9. tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
    10. tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,
    11. tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,
    12. współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,
    13. kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,
    14. systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,
    15. systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,
    16. organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej, lub języka regionalnego,
    17. tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.

§5

  1. Sposób realizacji zadań przedszkola:
    1. zadania programowe przedszkola realizuje wykwalifikowana kadra pedagogiczna,
    2. zadania programowe realizowane są poprzez organizowanie sytuacji edukacyjnych ukierunkowujących rozwój dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa,
    3. działania wychowawczo-edukacyjne przedszkola ukierunkowane są na wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka w relacji ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym,
    4. przedszkole wobec rodziny pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze,
    5. przedszkole uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres działań realizowanych w przedszkolu, m.in. poprzez regularne zbieranie informacji dotyczących postępów dziecka i jakości pracy przedszkola.
  1. Przedszkole w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
    • organizuje współpracę rodziców z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, a także innymi wyspecjalizowanymi instytucjami, w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności poprzez:
      a) oceny funkcjonowania dzieci,
      b) określanie barier i ograniczeń w środowisku, utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola,
      c) ustalania efektów działań podejmowanych w celu poprawy ich funkcjonowania,
      d) planowanie dalszych działań;
  2. organizuje wsparcie merytoryczne dla nauczycieli i rodziców dzieci ze strony poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz placówki doskonalenia nauczycieli.

ROZDZIAŁ III- BEZPIECZEŃSTWO

§6

  1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby i metody oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
    – zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola;
    – zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – pod względem fizycznym jak i psychicznym;
    – stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż
  1. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki zabawy, nauki wypoczynku a w szczególności:
    – sale przedszkolne posiadają właściwe oświetlenie, wentylację, ogrzewanie oraz powierzchnię użytkową;
    – wyposażenie, w tym meble, zabawki i pomoce dydaktyczne są dostosowane do potrzeb dzieci i opatrzone są odpowiednim atestem,
    – przedszkole posiada sprzęt i urządzenia ochrony przeciwpożarowej;
    – w przedszkolu znajdują się apteczki wyposażone w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcją dotyczącą jej udzielania.
    – personel został przeszkolony z zasad stosowania pierwszej pomocy oraz posiada odpowiednią wiedzę, kiedy ją zastosować.
  1. Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki w danym czasie do momentu przekazania ich rodzicom (prawnym opiekunom), a w czasie zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia.
  2. Podczas pobytu w przedszkolu dziecko pozostaje nieustannie pod opieką osoby dorosłej – nauczyciela i/lub asystenta nauczyciela.
  3. W grupach w sprawowaniu opieki nad dziećmi pomaga nauczycielowi pomoc/ asystent nauczyciela oraz doraźnie pracownik obsługi.
  4. W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi z wyjątkiem udzielania pierwszej pomocy – bez stosowania leków.
  5. Personel nie jest zobowiązany odgórnie zarządzeniem dyrektora przedszkola, do podawania leków wychowankom przedszkola, na wyraźną prośbę jego rodziców. Decyzja ta należy do nauczyciela prowadzącego.

§7

  1. Wyjścia i wyjazdy poza teren przedszkola planuje nauczyciel – programowo i organizacyjnie,
  2. W trakcie zajęć poza terenem przedszkola opiekę nad dziećmi sprawują pracownicy przedszkola w ilości 1:10
  3. Jeżeli miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia, lub stan znajdujących się w nim urządzeń technicznych może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel  obowiązany jest nie dopuścić do zajęć lub przerwać je, wyprowadzając  dzieci z miejsca  zagrożenia  oraz powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora.
  4. Przedszkole może organizować wycieczki i inne wyjazdy z uwzględnieniem obowiązujących przepisów w tym zakresie. Program wycieczki winien być dostosowany do wieku, potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci.
  5. Liczba przewożonych osób w autokarze nie może być większa niż liczba miejsc w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
  6. Program wycieczki organizowanej przez przedszkole, lista uczestników, imię i nazwisko kierownika oraz liczba opiekunów zawiera karta wycieczki, którą zatwierdza dyrektor przedszkola.
  7. Wszyscy pracownicy przedszkola przestrzegają zasad bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§8

  1. Dziecko jest przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich, na piśmie, pełnoletnią osobę, zapewniającą dziecku bezpieczeństwo.
  2. Obowiązkiem osoby przyprowadzającej dziecko do przedszkola jest przekazanie go bezpośrednio nauczycielowi.
  3. Rodzice mogą zmienić osobę upoważnioną (pisemne upoważnienie według wzoru ustalonego przez dyrektora przedszkola) na inną, w każdym czasie trwania umowy. Nauczyciel prowadzący oddając dziecko osobie upoważnionej, jest zobowiązany sprawdzić jej dowód tożsamości(jego zgodność z numerem i serią dowodu osobistego podanego w upoważnieniu).
  4. Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę;
  5. Nauczyciel lub osoba pełniąca dyżur w szatni ma obowiązek sprawdzić, kto odbiera dziecko z przedszkola.
  6. Dziecka nie wydaje się z przedszkola osobom wskazującym na użycie alkoholu lub innych środków odurzających.
  7. O każdej odmowie wydania dziecka nauczyciel niezwłocznie informuje dyrektora przedszkola. W takiej sytuacji nauczyciel zobowiązany jest do podjęcia wszelkich czynności dostępnych w celu nawiązania kontaktu z rodzicami dziecka;
  8. Odmowa wydania dziecka z powodu opisanego w pkt. 5 może także dotyczyć rodzica (prawnego opiekuna). W tej sytuacji nauczyciel, próbuje kontaktować się z drugim rodzicem (prawnym opiekunem) w celu odebrania dziecka oraz powiadamia o tym fakcie dyrektora.
  9. Rodzice (prawni opiekunowie) są zobowiązani do odbioru dziecka do czasu zamknięcia przedszkola. Jeżeli tego nie uczynią, nauczyciel po sporządzeniu notatki, powiadomieniu policji i dyrektora podejmuje działanie odpowiednie do otrzymanych od wymienionych podmiotów instrukcji.
  10. Za każde rozpoczęte pół godziny (po godzinie zamknięcia placówki) opóźnienia w odbiorze dziecka naliczana jest dodatkowa opłata, w wysokości podanej w umowie.

§9

  1. Do przedszkola nie przyjmuje się dzieci chorych, a w przypadku zachorowania dziecka w czasie pobytu w przedszkolu, rodzic jest zobowiązany do odebrania dziecka niezwłocznie po powiadomieniu go przez nauczyciela.
  2. Przez chorobę rozumie się :
    – podwyższoną temperaturę ciała, powyżej 37,2’C ;
    – wyraźne złe samopoczucie

§ 10

  1. Postępowanie w sytuacjach szczególnych. Wypadki:
  • Pomoc medyczna jest udzielana dzieciom za zgodą rodziców. W sytuacjach koniecznych, gdy brak kontaktu z rodzicami, korzysta się z usług pogotowia ratunkowego.
  • Pracownicy przedszkola zobowiązani są do udziału w szkoleniach z zakresu bhp i ppoż. oraz pierwszej pomocy przedmedycznej.
  • W razie zaistnienia w przedszkolu wypadku, niezwłocznie zapewnia się dziecku pierwszą pomoc przedmedyczną, oraz sprowadza się fachową pomoc medyczną.
  • O każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie:
    – rodziców (prawnych opiekunów) poszkodowanego dziecka,
    – organ prowadzący przedszkole,
    – pracownika służby bhp,
  • O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty.
  • O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia zawiadamia się niezwłocznie inspektora sanitarnego.
  • Zawiadomień, o których mowa powyżej dokonuje dyrektor bądź upoważniony przez niego pracownik przedszkola.
  • Każdy wypadek odnotowuje się w rejestrze wypadków. Dyrektor powołuje zespół i prowadzi postępowanie powypadkowe zgodnie z odrębnymi przepisami.
  • Umożliwia się ubezpieczenie dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków za zgodą rodziców (prawnych opiekunów).
  • Przedszkole prowadzi edukację dla bezpieczeństwa m.in. poprzez tematy kompleksowe, bajko terapię z zastosowaniem różnych metod i form. Tematyka dotyczy bezpieczeństwa na drodze, sposobu korzystania z urządzeń, narzędzi i przyborów, bezpieczeństwa w relacjach  z nieznajomymi, roślinami i zwierzętami, zagrożeń związanych z lekami, środkami chemicznymi i in.
  • W celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom przedszkole współpracuje z innymi podmiotami np. z policją, strażą pożarną.

ROZDZIAŁ IV – WSPÓŁDZIAŁANIE Z RODZICAMI

§ 11

Ustala się następujące formy współdziałania przedszkola z rodzicami oraz ich częstotliwość:

  1. w miesiącu wrześniu organizowane jest zebranie organizacyjne, w trakcie którego Dyrektor zapoznaje rodziców ze statutem przedszkola, programem przedszkola na dany rok szkolny, a nauczyciele z zestawami programów wychowania przedszkolnego (konkretnych oddziałów przedszkolnych),
  2. w miesiącu listopadzie i maju rodzice zapoznawani są z wynikami obserwacji i diagnozy wstępnej dzieci w formie pisemnej informacji zawierającej opis aktualnego poziomu rozwoju i propozycji działań wspomagających,
  3. w miesiącu kwietniu rodzice dzieci realizujących roczny obowiązek przygotowania przedszkolnego uzyskują pisemną informację o poziomie gotowości szkolnej dziecka i decydują o przekazaniu jej szkole, w której dziecko rozpocznie naukę,
  4. w miesiącu czerwcu rodzice dzieci nierealizujących rocznego obowiązku przygotowania przedszkolnego uzyskują pisemną informację zawierającą opis aktualnego poziomu rozwoju i propozycji ewentualnych przyszłych działań wspomagających.

§ 12

  1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i nauczania poprzez:
    1. zapoznawanie rodziców z zadaniami wynikającymi z rocznego planu pracy i realizowanego w oddziale programu wychowania przedszkolnego,
    2. zapoznawanie rodziców z potrzebami psychoruchowymi dzieci i sposobami ich zaspokajania,
    3. udzielanie w każdym czasie rzetelnej informacji na temat rozwoju i zachowania dziecka,
    4. włączanie rodziców do tworzenia warunków zapewniających właściwą realizację zadań dydaktyczno-wychowawczych,
    5. możliwość wyrażania i przekazywania opinii na temat przedszkola, np. w formie ankiet, komantarzy
  1. W celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze w przedszkolu organizuje się następujące formy współdziałania:
    • zajęcia otwarte i imprezy z udziałem rodziców,
    • indywidualne spotkania i rozmowy rodziców z nauczycielem,
    • zebrania ogólne z rodzicami,
    • systematyczne zbieranie informacji dotyczących jakości pracy przedszkola.

§ 13

  1. Rodzice mają w szczególności prawo do:
    1. wyrażania swoich opinii,
    2. współuczestniczenia w podnoszeniu jakości pracy przedszkola,
    3. rzetelnej informacji o dziecku, uzyskiwania na bieżąco informacji na temat swojego dziecka oraz postępów w jego rozwoju
    4. pomocy ze strony przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dzieckiem,
    5. uzyskiwania informacji podnoszących ich wiedzę pedagogiczną.
    6. uzyskania  informacji na temat stanu gotowości szkolnej swojego dziecka
    7. uzyskania porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka,
    8. zorganizowanej pomocy psychologiczno- pedagogiczną i innej specjalistycznej,
    9. życzliwej i przyjaznej atmosfery, intymności rozmowy o dziecku z zachowaniem tajemnicy jej treści itp.

§ 14

  1. Rodzice mają obowiązek czuwać nad prawidłową realizacją obowiązku przedszkolnego dzieci sześcioletnich, w szczególności zapewnić uczestnictwo dzieci w zajęciach.
  2. Przedszkole oczekuje od rodziców:
    – bieżącej i rzetelnej informacji na temat dziecka;
    – terminowego regulowania opłat;
    – przestrzegania ustaleń organizacyjnych placówki;
    – aktywnego współuczestniczenia w życiu przedszkola;
    – kultury zachowań w różnych sytuacjach na terenie placówki.
  3. W przypadku posługiwania się w przedszkolu dziennikiem elektronicznym (aplikacją internetową) staje się on programem do wymiany informacji pomiędzy pracownikami przedszkola a rodzicami dzieci.

§ 15

  1. Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
    1. pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
    2. informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu,
    3. promuje ochronę zdrowia.
  1. W przedszkolu obowiązują zasady pracy, będące podstawą sprzyjającej wszystkim podmiotom atmosfery:
    • a) dłuższe rozmowy z rodzicami dotyczące rozwoju dziecka  mogą nastąpić po uprzednim  uzgodnieniu terminu,
    • b) w pilnych i zasadnych przypadkach  umożliwia się rozmowę/ konsultację ad hoc–jednakże nie może to ograniczać nauczycielowi możliwości sprawowania opieki nad dziećmi w grupie,
    • c) wszelkie uwagi dotyczące pracy personelu oraz organizacji należy zgłaszać bezpośrednio organowi prowadzącemu przedszkole,
    • d) niedopuszczalne jest rozwiązywanie sytuacji konfliktowych między rodzicami na terenie przedszkola.

ROZDZIAŁ V- ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA

§ 16

  1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w wieku określonym ustawą, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień., rodzaju niepełnosprawności
  2. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku 2,5 do 6 lat.
  3. Dziecko w wieku 6 lat obywa w przedszkolu roczne przygotowanie przedszkolne. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
  4. W przedszkolu funkcjonują  maksymalnie 4 oddziały
  5. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli, zależnie od czasu pracy oddziału i realizowanych w nim zadań.
  6. Liczba dzieci w oddziale nie przekracza 25.

§ 17

  1. Praca dydaktyczno-wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o programy wychowania przedszkolnego zawierające podstawę programową wychowania przedszkolnego tworzące zestaw programów wychowania przedszkolnego, a także roczny plan pracy.
  2. W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości  pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.
  3. Dodatkowo w przedszkolu zatrudnia się pomoce/ asystentów, którzy współpracują z nauczycielami w realizacji ich zadań
  4. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
  5. Czas trwania wszystkich zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi, również zajęć dodatkowych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych wychowanków i wynosi około 15–20 minut dla dzieci 3 i 4 letnich; 25–30 minut dla dzieci 5 i 6 letnich. Na realizację podstawy programowej przeznacza się nie mniej niż 5 godzin dziennie.

§ 18

  1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programów wychowania przedszkolnego dopuszczonych przez Dyrektora.
  2. Organizację pracy przedszkola w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia opracowany przez Dyrektora przedszkola z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny dzieci oraz oczekiwań rodziców.
  3. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala szczegółowy rozkład dnia.
  4. Przedszkole oferuje zajęcia służące wszechstronnemu rozwojowi dzieci, odkrywaniu talentów i zainteresowań.
  5. Formami pracy w przedszkolu są:
    • Zajęcia i zabawy dowolne
    • Zajęcia obowiązkowe
  6. codzienne zajęcia o charakterze dydaktyczno-wychowawczym zaplanowane i kierowane przez nauczyciela
  7. czynności samoobsługowe i prace użyteczne dzieci
  8. spacery
  9. wycieczki
  10. uroczystości przedszkolne
    • sytuacje okolicznościowe
  11. Zajęcia dodatkowe odbywają po uzyskaniu zgody osoby prowadzącej i na zasadach z nią uzgodnionych.

§ 19

  1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok, z wyjątkiem przerw ustalonych przez Dyrektora przedszkola.
  2. Przedszkole czynne jest w godzinach od 700 do 1700.
  3. Roczny plan zawierający dwutygodniową przerwę wakacyjną w pracy przedszkola oraz dni wolne od pracy ustala co roku Dyrektor przedszkola najpóźniej do końca miesiąca września i podaje do wiadomości kadry i rodziców.

§ 20

  1. W przypadku zawieszenia zajęć w przedszkolu Dyrektor (za zgodą organu prowadzącego przedszkole) organizuje dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
  2. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności przez informowanie rodziców (z wykorzystaniem dostępnych dla rodziców środków komunikacji elektronicznej lub dziennika elektronicznego) o materiałach dydaktycznych i możliwych formach ich realizacji przez dziecko w domu.
  3. Rodzice krótko informują nauczyciela w uzgodnionych terminach o efektach prowadzonych zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
  4. W okresie organizacji dla dzieci zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość Dyrektor przedszkola odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki, w tym wymienionych wyżej zajęć lub innego sposobu realizacji tych zajęć, w szczególności:
    • 1) ustala, czy nauczyciele mają dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających interakcję między rodzicami a nauczycielami prowadzącymi zajęcia,
    • 2) ustala, we współpracy z nauczycielami, technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji zajęć,
    • 3)    ustala, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, z których dzieci i rodzice mogą korzystać,
    • 4)    ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji zestawu programów wychowania przedszkolnego oraz, w razie potrzeby, modyfikuje ten zestaw,
    • 5)    przekazuje rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań przedszkola, w szczególności w zakresie organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jeżeli są organizowane,
    • 6)    koordynuje współpracę nauczycieli z  rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci, w tym dzieci objętych kształceniem specjalnym, indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, w przypadku wystąpienia takich sytuacji.
  5. Dyrektor przedszkola określa procedury funkcjonowania przedszkola i postępowanie jego pracowników w okresie zawieszenia, są one odrębnymi dokumentami.
  6. W tym czasie nauczyciele:
    • 1) uzyskują dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających interakcję między nimi a rodzicami,
    • 2) uczestniczą w ustaleniu przez Dyrektora technologii informacyjno-komunikacyjnych wykorzystywanych do realizacji zajęć,
    • 3)    uczestniczą w ustaleniu przez Dyrektora źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, z których dzieci i rodzice mogą korzystać,
    • 4)    inicjują potrzebę modyfikacji zestawu programów wychowania przedszkolnego oraz, w razie potrzeby, modyfikują ten zestaw,
    • 5)    realizują konsultacje z rodzicami,
    • 6)    przekazują rodzicom ustalone przez Dyrektora informacje o sposobie i trybie realizacji zadań przedszkola, w szczególności w zakresie organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jeżeli są organizowane.
  7. W tym czasie inni niż pedagogiczni pracownicy przedszkola:
    • 1) udzielają wsparcia nauczycielom w realizacji ich zadań,
    • 2) dbają o obiekt zgodnie z procedurami dotyczącymi funkcjonowania placówki w okresie realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
  1. W okresie zawieszenia zajęć przedszkola czynności jego organów decyzje są podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Treść podjętej w ten sposób czynności jest utrwalana w formie protokołu (z zebrania rady), notatki (w innych przypadkach).

§ 21

  1. Pobyt dziecka w przedszkolu regulowany jest zapisami umowy, zawartej z rodzicami, według wzoru przygotowanego przez organ prowadzący.
  2. Do podstawowych obowiązków rodziców należy systematyczne i terminowe wnoszenie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu, zgodnie z zapisami aktualnej umowy wiążącej rodziców z przedszkolem.
  3. Organ prowadzący ustala w treści umów z rodzicami zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia.
  4. Dyrektor przedszkola i rodzice podpisują umowy o świadczenie wychowania przedszkolnego, których wzory przygotowuje organ prowadzący przedszkole.

ROZDZIAŁ VI – DOKUMENTACJA PRZEDSZKOLA

§ 22

Dokumentacja przedszkola

  1. Przedszkole posiada plan pracy na każdy rok zatwierdzone przez Radę Pedagogiczną.
  2. Dyrektor opracowuje plan nadzoru pedagogicznego przedszkola i podaje do wiadomości nauczycielom do 15 września każdego roku.
  3. W przedszkolu mogą być ustalone dodatkowe procedury i regulaminy wewnętrzne.
  4. Regulaminy i procedury wewnętrzne nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
  5. Przedszkole przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 23

Dokumentacja przebiegu pracy pedagogicznej

  1. Przedszkole prowadzi dzienniki zajęć przedszkola
  2. Do dzienników zajęć przedszkola wpisuje się:
    –          ramowy rozkład dnia
    –          realizowane w oddziale programy
    –          w porządku alfabetycznym nazwiska  i imiona dzieci
    –          datę i miejsce urodzenia
    –          nazwiska i imiona rodziców
    –          adres zamieszkania dziecka i rodziców
    –          numery telefonów rodziców
    –          obecność na zajęciach w poszczególne dni miesiąca
    –          tematykę zajęć – fakt przeprowadzenia zajęć potwierdzony przez nauczyciela prowadzącego
    –          wycieczki  i ważne wydarzenia z życia grupy
    –          obserwacje i kontrole Dyrektora
    –          podpis nauczyciela lub specjalisty potwierdzający odbycie zajęć – w przypadku dziennika w wersji papierowej
    –          kontrole i obserwacje Dyrektora
  1. Przedszkole dokumentuje obserwacje pedagogiczne dzieci na odrębnych arkuszach dla każdego dziecka;
  2. Dzieci objęte kształceniem specjalnym oraz wczesnym wspomaganiem rozwoju posiadają indywidualną dokumentację zawierającą  m.in. opinie, orzeczenia, indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, wielospecjalistyczne oceny funkcjonowania.
  3. Praca dydaktyczno- wychowawcza nauczycieli jest planowana – nauczyciele sporządzają plany pracy .
  4. Dyrektor przedszkola może ustalić prowadzenie przez nauczycieli innej dokumentacji – wg odrębnych rozporządzeń.

ROZDZIAŁ VII- ORGANY PRZEDSZKOLA

§ 24

  1. Organami przedszkola są:
  2. Dyrektor Przedszkola
  3. Rada Pedagogiczna
  4. Zasady zatrudniania określają odrębne przepisy.
  5. Dyrektor wraz z zastępcą dyrektora, jako organ Przedszkola, jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w nim nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
  6. Dyrekcja:
    • 1) zatrudnia, zwalnia nauczycieli i innych pracowników przedszkola,
    • 2) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom przedszkola,
    • 3) odpowiada za właściwą organizację i przebieg procesu wychowawczo-dydaktycznego,
    • 4) zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z innymi przepisami,
    • 5) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole.
  1. Dyrektor w szczególności:
    • 1) kieruje bieżącą działalnością przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz,
    • 2) ustala regulamin pracy i strukturę organizacyjną,
    • 3) tworzy warunki i atmosferę prawidłowego funkcjonowania przedszkola,
    • 4) opracowuje ramowy rozkład dnia pobytu dzieci w przedszkolu;
    • 5) dysponuje środkami finansowymi i ponosi za nie odpowiedzialność zgodnie z odrębnymi przepisami,
    • 6) kontroluje pracę personelu przedszkola i dyscyplinę pracy,
    • 7) ponosi odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa i higienicznych warunków pracy,
    • 8) sprawuje nadzór zgodnie z rocznym planem kontroli, przygotowywanym według potrzeb określonych przez organ prowadzący i dyrekcja,
    • 9) odpowiada za całość dokumentacji przedszkola,
    • 10) stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola,
    • 11) dopuszcza do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego przedstawione przez nauczycieli,
    • 12) organizuje pomoc psychologiczno- pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami,
  1. Dyrektor przedszkola zobowiązany jest:
    • 1) zawiadomić dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez nie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolu,
    • 2)   prowadzić rejestr dzieci 6 letnich i rejestr zaświadczeń wydawanych rodzicom tych dzieci,
    • 3) kontrolować systematyczność uczęszczania 6 latka  na zajęcia w przedszkolu.
  1. Szczegółowy przydział zadań, uprawnień oraz zakres odpowiedzialności, a także stanowisko Dyrektora i zastępcy dyrektora powierza organ prowadzący przedszkole.
  2. W wykonywaniu swoich zadań Dyrektor współpracuje z Radą Pedagogiczną oraz organem prowadzącym przedszkole i organem sprawującym nadzór pedagogiczny,
  3. Dyrektor może współdziałać ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych.
  4. Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
  5. W przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go dyrektor ds. pedagogicznych lub wicedyrektor, a jeśli nie utworzono takich stanowisk, inny nauczyciel przedszkola wyznaczony przez organ prowadzący przedszkole.

§ 25

  1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Przedszkola, w zakresie realizacji jej zadań statutowych dotyczących kształcenia i wychowania. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor Przedszkola i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
  2. Przewodniczącym rady jest Dyrektor Przedszkola. Dyrektor Przedszkola:
    • 1) zwołuje i prowadzi zebrania Rady,
    • 2) wstrzymuje wykonanie uchwał podjętych niezgodnie z prawem,
    • 3) przedstawia Radzie wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego,
    • 4) odpowiada za dokumentowanie pracy Rady.
  3. Do zadań Rady Pedagogicznej należy:
    • 1) ustalenie regulaminu działalności Rady,
    • 2) zatwierdzenie planów pracy przedszkola,
    • 3) podejmowanie uchwał w sprawie prowadzenia eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu,
    • 4) opiniowanie dopuszczenia do użytku w przedszkolu zaproponowanego przez nauczyciela programu wychowania przedszkolnego.
  1. Działalność Rady jest dokumentowana, a zebrania Rady są protokołowane. Sposoby dokumentowania i protokołowania zebrań Rady określa regulamin działalności Rady Pedagogicznej, który jest odrębnym dokumentem.
  2. Nauczyciele oraz inne osoby biorące udział w zebraniu Rady są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, nauczycieli i innych pracowników przedszkola.

§ 26

  1. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest Dyrektor, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
  2. Organy przedszkola są zobowiązane do współpracy, tworzenia dobrego klimatu, poczucia współdziałania i partnerstwa, utrwalania demokratycznych zasad funkcjonowania przedszkola.
  3. Organy pracują na rzecz przedszkola, przyjmując zasadę nieingerowania
    w swoje kompetencje oraz zasadę współpracy, współdziałają w realizacji zadań wynikających ze statutu i planu pracy przedszkola.
  4. Organy zobowiązane są do wyjaśniania motywów podjętych decyzji, o ile zwróci się z takim wnioskiem drugi organ, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od podjęcia decyzji.
  5. Działające organy prowadzą samodzielną i swobodną działalność, w ramach swoich kompetencji, podejmują decyzje w oparciu o regulaminy działalności. Dbają o bieżące informowanie innych organów przedszkola o planowych lub podejmowanych decyzjach bezpośrednio lub pośrednio poprzez dyrektora.
  6. Konflikty i spory, wynikające pomiędzy organami, rozstrzyga dyrektor, po wysłuchaniu zainteresowanych stron.

ROZDZIAŁ VIII – NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA

§ 27

NAUCZYCIELE

  1. Dla zapewnienia ciągłej i skutecznej pracy wychowawczej i dydaktycznej przyjmuje się, aby, o ile to możliwe, ten sam nauczyciel opiekował się oddziałem przez cały okres uczęszczania danej grupy dzieci do przedszkola.
  2. Nauczyciele prowadzą pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą, są odpowiedzialni za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych im dzieci.
  3. Nauczyciele także w szczególności:
    • 1) planując i prowadząc pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą w powierzonej grupie dbają o jakość wykonywanej pracy, osiągają w stopniu optymalnym cele przedszkola ustalone w statucie i programie pracy przedszkola,
    • 2) ponoszą odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów
    • 3) wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny dzieci, ich zdolności i zainteresowania,
    • 4) diagnozują i prowadzą obserwację pedagogiczną mającą na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci, dokumentują ją i na tej podstawie planują dalszą pracę z dzieckiem,
    • 5) przygotowują informacje o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej,
    • 6) planują własny rozwój zawodowy, poszerzają swój zakres kompetencji, biorą udział w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanego przez przedszkole i przez instytucje wspomagające przedszkole, stosują twórcze i nowoczesne metody nauczania i wychowania,
    • 7) uczestniczą w opracowaniu planu pracy przedszkola,
    • 8) prowadzą prawidłowo dokumentację pedagogiczną, w tym dziennik zajęć, dokumentację obserwacji pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    • 9) informują dyrektora, rodziców oraz radę pedagogiczną o efektach swej pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej,
    • 10) dbają o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz wykazuje troskę o estetykę pomieszczeń,
    • 11) otaczają indywidualną opieką każdego wychowanka i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
      • a) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
      • b) ustalenia formy pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
      • c) włączenie ich w działalność przedszkola,
    • 12) współpracują ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną oraz medyczną w przychodniach i poradni psychologiczno-pedagogicznej,
    • 13) organizują spotkania z rodzicami, co najmniej 2 razy w roku, na których informuje zebranych o realizowanych treściach programowych w danej grupie, oraz przekazują informacje dotyczące rozwoju i zachowania dzieci powierzonych ich opiece,
    • 14) inicjują i organizują imprezy o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym, rekreacyjno- sportowym,
    • 15) wykonują inne czynności polecone przez Dyrektora, wynikające z organizacji pracy w przedszkolu, realizują zadania zlecone przez dyrektora wynikające z bieżącej działalności przedszkola.
  1. Nauczyciele i specjaliści w przedszkolu, w tym w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
    • 1) rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
    • 2) określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia wychowanków;
    • 3) rozpoznają przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym bariery i ograniczenia utrudniające im funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola;
    • 4) podejmują działania sprzyjające rozwojowi kompetencji oraz potencjału wychowanków w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
    • 5) współpracują z poradnią psychologiczno – pedagogiczną w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy ich funkcjonowania oraz planowania dalszych działań.

SPECJALIŚCI

  1. Zatrudnieni w przedszkolu nauczyciele posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych:
    • 1) prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami realizują zintegrowane działania i zajęcia określone w IPE-T;
    • 2) prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracę wychowawczą z uczniami niepełnosprawnymi;
    • 3) uczestniczą, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w IPE-T, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów;
    • 4) udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w IPE-T, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi;
    • 5) prowadzą inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci, w szczególności zajęcia rewalidacyjne.
  1. Do zadań pedagoga i psychologa zatrudnionego w przedszkolu, w tym w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, należy w szczególności:
    • 1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
    • 2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka w życiu przedszkola;
    • 3) udzielanie wychowankom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
    • 4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
    • 5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym dzieci;
    • 6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
    • 7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;
    • 8) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
      • a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
      • b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  2. Do zadań pedagoga specjalnego zatrudnionego w przedszkolu, w tym w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, należy w szczególności:
    1. współpraca z nauczycielami lub innymi specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w:
      • a) rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa wychowanków w życiu przedszkola oraz dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
      • b) prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie wychowanka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
      • c) rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych wychowanków,
      • d) określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci;
    2. współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
    3. wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
      • a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie wychowanka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
      • b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem,
      • c) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanka oraz jego możliwości psychofizycznych,
      • d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci;
    4. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, ich rodzicom i nauczycielom;
    5. współpraca w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami funkcjonującymi na tym polu;
    6. przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola w zakresie zadań określonych dla pedagoga specjalnego.
  3. Do zadań logopedy zatrudnionego w przedszkolu, w tym w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, należy w szczególności:
    1. diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci;
    2. prowadzenie zajęć logopedycznych dla wychowanków oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń;
    3. podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami wychowanków;
    4. wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
      • a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
      • b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  4. Do zadań terapeuty pedagogicznego zatrudnionego w przedszkolu, w tym w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, należy w szczególności:
    1. prowadzenie badań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;
    2. rozpoznawanie przyczyn utrudniających dzieciom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola;
    3. prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
    4. podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym dzieci, we współpracy z rodzicami uczniów;
    5. wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
      • a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
      • b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

PRACOWNICY NIEPEDAGOGICZNI

§ 28

  1. W przedszkolu zatrudnia się pracowników obsługi.
  2. Personel obsługi przyczynia się do właściwego funkcjonowania przedszkola poprzez codzienną sumienną pracę w trosce o dobro dziecka:
    1. wszyscy pracownicy przedszkola odpowiedzialni są za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci,
    2. wszyscy pracownicy wypełniają obowiązki według przydziału czynności,
    3. wszyscy pracownicy wypełniają dodatkowe czynności nie umieszczone w zakresie obowiązków, a wynikające z potrzeb placówki.
    4. Wszyscy pracownicy są zobowiązani  natychmiast reagować na:
      – wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania, stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa dzieci,
      – osoby postronne, przebywające na terenie Przedszkola i zawiadomić o tym dyrektora.
  1. Szczegółowe zakresy czynności tych pracowników ustala dyrektor przedszkola.

§ 29

  1. W celu zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa, w czasie przebywania w przedszkolu, ustala się ogólne zasady postępowania kadry pedagogicznej i pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w przedszkolu:
    1. systematyczne wpajanie dzieciom zasad bezpieczeństwa,
    2. odliczanie dzieci przed wyjściem poza budynek przedszkola oraz przed i po powrocie do przedszkola,
    3. reagowanie na wszelkie sytuacje, sygnały lub znamiona przestępstwa, mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia dzieci i zgłaszanie o tym dyrektorowi przedszkola,
    4. natychmiastowe reagowanie na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola, zwrócenie się o podanie celu przybycia, udzielenie informacji zgodnie z posiadanymi kompetencjami, a w razie potrzeby zawiadomienie dyrektora przedszkola – osoby postronnej nie pozostawia się samej na terenie przedszkola bez nadzoru personelu przedszkola,
  1. Zabrania się pozostawiania dzieci bez opieki nauczyciela lub asystenta nauczyciela – w sytuacji koniecznej należy zapewnić odpowiednie zastępstwo.
  2. Obowiązki pracowników niepedagogicznych:

Asystent  nauczyciela

  1. Podlega bezpośrednio dyrektorowi.
  2. Współpracuje z nauczycielem w zapewnieniu dzieciom opieki i bezpieczeństwa oraz pomaga nauczycielowi w realizacji zadań statutowych i programowych, w tym:
    – bierze udział w przygotowywaniu pomocy do zajęć i  dekorowaniu sal;
    – pomaga dzieciom w rozbieraniu i ubieraniu się przed ćwiczeniami gimnastycznymi i wyjściem  na spacer;
    – sprząta po dzieciach mających problemy z kontrolą czynności fizjologicznych, w nagłych rozstrojach zdrowotnych itp.;
    –  pomaga przy karmieniu dzieci słabo jedzących;
    –  pomaga w innych sytuacjach tego wymagających;
    – ponosi  odpowiedzialność za podopiecznych w chwilach krótkotrwałych nieobecności nauczycielek  np. pobytu w toalecie, itp.

Pracownik obsługi

  1. Podlega dyrektorowi.
  2. Współpracuje z nauczycielami w zakresie zapewnienia dzieciom opieki i wychowania dzieci, w szczególności:
    – pomaga dzieciom w rozbieraniu i ubieraniu się;
    – pomaga w opiece podczas spacerów i wycieczek;
    – bierze udział w przygotowywaniu pomocy do zajęć i dekorowaniu sal;
    – sprząta po dzieciach mających problemy z kontrolą czynności fizjologicznych, w nagłych rozstrojach zdrowotnych;
    – pomaga w innych sytuacjach tego wymagających;
    – ponosi odpowiedzialność za podopiecznych w chwilach krótkotrwałych nieobecności nauczycielek np. podczas pobytu w toalecie, itp.;
  3. W zakresie organizacji posiłków odpowiada za:
    – przyjmowanie posiłków od firmy dowożącej posiłki (catering), zgodnie z odrębnym regulaminem
    – przynoszenie naczyń do stołówki przed posiłkiem i zabranie ich po posiłku ;
    – rozdawanie  właściwych porcji dzieciom, wg ilości określonych przez normy żywieniowe; dbałość o estetyczne podawanie posiłków;
    – wydawanie posiłków o wyznaczonych godzinach
    – podawanie dzieciom napojów w ciągu dnia;
    – pomoc przy karmieniu dzieci słabo jedzących;
    – przestrzeganie zasad dobrej praktyki w zakresie higieny;
  4. W zakresie przestrzegania bezpieczeństwa i zasad higieny odpowiada za:
    – odpowiednie zabezpieczenie przed dziećmi produktów chemicznych pobranych do utrzymania czystości, oszczędne gospodarowanie nimi;
    – właściwe reagowanie na niebezpieczne zachowania podopiecznych;
    – pomoc przy odprowadzaniu i przyprowadzaniu dzieci do i z Sali;
    – przestrzeganie dyscypliny pracy, zasad technologii i estetyki oraz zasad higieniczno – sanitarnych i przepisów bhp, ppoż;
    – natychmiastowe zgłaszanie dyrektorowi wszystkich usterek i nieprawidłowości występujących na zapleczu kuchennym stanowiących zagrożenie zdrowia i bezpieczeństwa;
    – zgłaszanie dyrektorowi wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętu w pozostałej części przedszkola;
    – monitorowanie obiektu pod kątem pojawiania się osób postronnych;
    – utrzymywanie miejsc wyznaczonych do sprzątania w należytej czystości
    – przestrzeganie czystości sprzętu, narzędzi oraz w pomieszczeniach kuchennych zgodnie z instrukcjami dobrej praktyki higienicznej;
    – przestrzeganie właściwego wyglądu osobistego podczas pracy;
    – prowadzenie dokumentacji dotyczącej zasad HCCP

ROZDZIAŁ IX – WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA

§ 30

  1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku określonym ustawą
  2. Podstawą zapisania dziecka do przedszkola jest zawarcie umowy pomiędzy Dyrektorem przedszkola a rodzicami dziecka.
  3. Dziecko może przebywać w przedszkolu od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym  kończy 2,5 roku, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
  4. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
  5. Dzieci w wieku 6 lat są objęte obowiązkowym rocznym przygotowaniem  przedszkolnym.
  6. Dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola dodatkowo nie dłużej niż jeden rok. W tym przypadku rodzice są zobowiązani dostarczyć odroczenie od obowiązku szkolnego wydane przez dyrektora szkoły w obwodzie, w którym mieszka dziecko.
  7. Dyrektor przedszkola jest obowiązany powiadomić dyrektora szkoły obwodu, w którym dziecko mieszka o spełnianiu przez dziecko rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolu oraz o zmianach w tym zakresie. Formą powiadomienia jest pisemny wykaz dzieci sporządzony i przekazany do 30 września każdego roku szkolnego.
  8. Dyrektor przedszkola jest zobowiązany do wydania każdemu dziecku spełniającemu obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego w miesiącu wrześniu każdego roku szkolnego „zaświadczenia o spełnianiu obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego”. Wzór zaświadczenia określają odrębne przepisy.
  9. Przedszkole prowadzi rekrutację poprzez pisemne zgłoszenie dziecka (według wzoru opracowanego przez Organ Prowadzący przedszkole). Przyjęcia prowadzi się w oparciu o zasadę powszechnej dostępności, przy czym:
    1. pisemne zgłoszenie dziecka przyjmuje Dyrektor przedszkola,
    2. zapisy dokonywane są przez cały rok szkolny, w ramach wolnych miejsc
  1. O przyjęciu do przedszkola decyduje kolejność zgłoszeń, z tym, że pierwszeństwo mają dzieci kontynuujące zajęcia z poprzedniego roku szkolnego i rodzeństwo dzieci uczęszczających do przedszkola.
  2. W przypadku dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności lub z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego – przyjęcie następuje po konsultacji dziecka i rodziców z psychologiem przedszkolnym i na podstawie jej wyników Dyrektor podejmuje decyzję o przyjęciu, w miarę dostępności miejsc i odpowiedniego personelu.
  3. Warunki pobytu w przedszkolu zapewniają dzieciom bezpieczeństwo, ochronę i poszanowanie ich godności osobistej oraz życzliwe i podmiotowe traktowanie.

§ 31

  1. Przedszkole, w przypadku wystąpienia zdiagnozowanych potrzeb, organizuje dla dziecka:
    1. indywidualne roczne przygotowanie przedszkolne,
    2. zindywidualizowaną ścieżkę realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
  1. Do przedszkola mogą być przyjęte dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
  2. Przedszkole zapewnia:
    – realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
    – warunki do nauki i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci;
    – zajęcia specjalistyczne;
    – inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci, w szczególności zajęcia rewalidacyjne;
    – integrację dzieci ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z dziećmi pełnosprawnymi; przygotowanie dzieci do samodzielności w życiu dorosłym.
  1. Dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Dyrektor powołuje zespół składający się z nauczycieli oraz specjalistów, którzy będą pracować z dzieckiem.
  2. Zadaniem zespołu jest koordynowanie udzielania pomocy w oparciu o indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET). Program ten opracowuje zespół do 30 września lub w ciągu 30 dni od otrzymania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego na podstawie zaleceń tego orzeczenia oraz wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka.  Program opracowuje się na okres na jaki wydano orzeczenie.
  3. Dziecku objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, w szczególności poprzez dobór odpowiednich metod i form pracy.
  4. W programie IPET może być wskazana potrzeba realizacji wybranych zajęć wychowania przedszkolnego indywidualnie z dzieckiem lub w grupie liczącej do 5 dzieci.
  5. IPET wskazuje także niezbędne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęcia rewalidacyjne.
  6. Zespół dwa razy w roku dokonuje oceny funkcjonowania dziecka i w miarę potrzeb modyfikuje program.
  7. W przedszkolu można zatrudniać dodatkowo ww. osoby w celu współorganizowania kształcenia dzieci niepełnosprawnych.
  8. Dyrektor wyznacza zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania i zajęcia o charakterze rewalidacyjnym, określone w programie (IPET), które będzie realizował nauczyciel specjalista wspólnie z nauczycielem grupy lub samodzielnie, a także zadania dla pomocy nauczyciela.
  9. Rodzice mają prawo udziału w spotkaniach zespołu, otrzymują kopie oceny funkcjonowania dziecka oraz programu (IPET).
  10. Przedszkole podejmuje działania wspierające rodziców (opiekunów prawnych ) dziecka objętego kształceniem specjalnym.
  11. Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęcia rewalidacyjne prowadzone w ramach kształcenia specjalnego są dokumentowane w odrębnych dziennikach.

§ 32

Dzieci mają prawo do:

  1. właściwie zorganizowanego procesu dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej poprzez:
    • a) przebywanie w przedszkolu urządzonym zgodnie z zasadami higieny, potrzebami dzieci, możliwościami placówki,
    • b) organizację dnia zabezpieczającą higieniczny tryb życia, właściwie zorganizowany wypoczynek,
    • c) uczestniczenie w proponowanych sytuacjach edukacyjnych w ciągu całego dnia zgodnie z ich możliwościami percepcyjnymi,
    • d) zaspokajanie potrzeb emocjonalnych i ruchowych,
  2. ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej, poszanowania jego godności osobistej, tolerancji, akceptacji i zrozumienia indywidualnych potrzeb,
  3. życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktycznym poprzez:
    • a) zaspokajanie własnych potrzeb rozwojowych,
    • b) doskonalenie i rozwijanie zdolności oraz zainteresowań,
    • c) wyrażanie własnych sądów i opinii,
    • d) swobodną zabawę.
  4. W przypadku naruszenia praw dziecka przez nauczycieli lub pracowników niepedagogicznych przedszkola, rodzice mogą złożyć, w formie pisemnej z uzasadnieniem, skargę do Dyrektora przedszkola lub do organu prowadzącego przedszkole, w zależności od istoty sprawy.

Dyrektor lub osoba prowadząca rozpatruje skargę lub zażalenie w terminie do 14 dni i informuje pisemnie skarżących o rozstrzygnięciu.

§ 33

Dzieci mają w szczególności obowiązek:

  1. szanowania nawzajem swoich praw,   
  2. podporządkowania się obowiązującym w grupie umowom i zasadom współżycia społecznego,
  3. współdziałania z nauczycielami w procesie wychowania i nauczania,
  4. szanowania wytworów innych dzieci,  sprzętu i zabawek jako wspólnej własności,
  5. przestrzegania zasad równego prawa do korzystania ze wspólnych zabawek,
  6. udziału w pracach porządkowych i samoobsługowych,
  7. kulturalnego zwracania się do innych, używanie form grzecznościowych,
  8. zdyscyplinowanego zgłaszania się na zbiórki, zwłaszcza w czasie spacerów  i wycieczek,
  9. przestrzegania zasad higieny osobistej.

§ 34

  1. Dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy wychowanków rozwiązując umowę o świadczenie usług, jeżeli:
    1. dziecko nie uczęszcza bez usprawiedliwienia rodziców przez 2 miesiące,
    2. rodzice uchylają się bez usprawiedliwienia od obowiązku terminowego płacenia przez okres 30 dni lub nieterminowo regulują należności w sposób powtarzający się
    3. rodzice zaniedbują higienę osobistą dziecka, stwarzając zagrożenie epidemiologiczne dla innych dzieci,
    4. dziecko swoim postępowaniem zagraża bezpieczeństwu własnemu lub innych a  rodzice, pomimo poinformowania o zaistniałym problemie, nie podjęli działań aby problem rozwiązać.
    5. rodzice zgłaszając dziecko do placówki zataili lub nie podali istotnych informacji o dziecku np. orzeczeniu o niepełnosprawności czy innym ,zdiagnozowanym” zaburzeniu.
  2. Przedszkole może określić szczegółowe zasady współdziałania z rodzicami dziecka, które przejawia agresywne zachowania wobec rówieśników i wymaga zintegrowanych i ujednoliconych działań terapeutyczno-wychowawczych.
    Rodzice i nauczyciele są zobowiązani do realizacji wspólnie ustalonych i przyjętych czynności wspomagających rozwój dziecka.
  1. Rodzicom dziecka skreślonego przysługuje prawo uzasadnionego pisemnego odwołania się w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji do Organu Prowadzącego przedszkole. Organ Prowadzący rozstrzyga odwołanie w terminie 14 dni i informuje pisemnie odwołujących o rozstrzygnięciu.

ROZDZIAŁ X – POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.
  3. Środki na działalność przedszkola pochodzą z:
    1. dotacji gminy uzyskiwanych przez Organ Prowadzący;
    2. opłat wnoszonych przez rodziców, a ustalonych przez Organ Prowadzący;
    3. darowizn, które są ewidencjonowane i wydatkowane zgodnie z odrębnymi przepisami.
  1. Statut nadaje i zmienia Organ Prowadzący przedszkole.
  2. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – dyrektora, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi.
  3. Statut podaje się do wiadomości poprzez:
    – zapoznanie z treścią statutu Rady Pedagogicznej przedszkola i zaopiniowanie w trakcie zebrania Rady Pedagogicznej oraz zapoznanie rodziców podczas zebrania ogólnego rodziców lub zebrań grupowych;
    – udostępnienie tekstu Statutu na żądanie podmiotom przedszkola i organom kontrolującym przez Dyrektora przedszkola w placówce.
    – udostepnienie tekstu Statutu na stronie www przedszkola, pod adresem akuku.edu.pl
  1. Zmiany w Statucie przygotowuje i wprowadza Dyrektor przedszkola po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i w uzgodnieniu z Organem Prowadzącym przedszkole.
  2. W celu zapewnienia czytelności Statutu, po każdorazowym wprowadzeniu zmian w statucie wprowadza się jego tekst jednolity.
  3. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu Pracy i Kodeksu Cywilnego.

Organ Prowadzący:

____________________________             ______________________________