STATUT NIEPUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA JĘZYKOWEGO A KuKu!
STATUT NIEPUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA JĘZYKOWEGO A KuKu! w Białej Podlaskiej
Biała Podlaska, lipiec 2024 r.
ROZDZIAŁ I – POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Niepubliczne Przedszkole Językowe A KuKu! w Białej Podlaskiej jest niepubliczną, ogólnodostępną placówką wychowania przedszkolnego, która:
- 1) realizuje programy wychowania przedszkolnego, uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego,
- 2) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych.
- Organem prowadzącym przedszkole jest Centrum Rozwoju i Edukacji Lustro Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, z siedzibą w Białej Podlaskiej (21-500), ul. Moniuszki 28, NIP: 5372674743, REGON: 525502264, KRS: 0001040236
- Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Lubelski Kurator Oświaty, delegatura w Białej Podlaskiej.
- Przedszkole działa w szczególności w oparciu o przepisy:
– ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe i przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie
– ustawy z 7 września 1991r. o Systemie Oświaty i przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie
– ustawy o Standardach Ochrony Małoletnich z dnia 15 lutego 2024 r.
– ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeksu Pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz.1502 z późn. zm.)
– Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz.U. z 2017 r. poz. 356)
– Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.);
oraz niniejszego Statutu.
- Ustalona nazwa używana jest przez przedszkole w brzmieniu:
Niepubliczne Przedszkole Językowe A KuKu! w Białej Podlaskiej
- Adres przedszkola to:
Ul. Stanisława Moniuszki 32
21-500 Biała Podlaska
- Przedszkole używa pieczęci podłużnej o brzmieniu:
Niepubliczne Przedszkole Językowe A KuKu!
21-500 Biała Podlaska, ul. Moniuszki 32
Regon: 525502264 NIP: 5372674743
§2
Ilekroć w dalszej części statutu jest mowa bez bliższego określenia o:
- przedszkolu – należy przez to rozumieć Niepubliczne Przedszkole Językowe A KuKu! w Białej Podlaskiej,
- statucie – należy przez to rozumieć Statut Niepublicznego Przedszkola Językowego A KuKu! w Białej Podlaskiej
- nauczycielu – należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego przedszkola,
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć zarówno dyrektora przedszkola jak i zastępcę dyrektora, w zależności od szczegółowego przydziału zadań, uprawnień oraz zakresu odpowiedzialności, określony szczegółowo, odrębnymi przepisami przez organ prowadzący przedszkole.
- rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem,
- ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
ROZDZIAŁ II – CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA I SPOSÓB ICH REALIZACJI
§3
- Przedszkole realizuje cele i zadania zgodnie z oczekiwaniami rodziców, wynikające w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Naczelnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka aby wychowanek osiągnął dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
- Przedszkole realizuje swoje cele poprzez:
- organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem indywidualnych wniosków rodziców, oraz predyspozycji rozwojowych dziecka,
- dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
- stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności,
- pomoc psychologiczno-pedagogiczną – odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka:
– indywidualizację tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej dzieci niepełnosprawnych,
– stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy,
– prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej specjalistycznej i lekarza.
§4
- Zadania przedszkola obejmują:
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,
- tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,
- wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,
- zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,
- wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,
- wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
- promowanie ochrony zdrowia, ekologii, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
- przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
- tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,
- tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,
- współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,
- kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,
- systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,
- systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,
- organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej, lub języka regionalnego,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
§5
- Sposób realizacji zadań przedszkola:
- zadania programowe przedszkola realizuje wykwalifikowana kadra pedagogiczna,
- zadania programowe realizowane są poprzez organizowanie sytuacji edukacyjnych ukierunkowujących rozwój dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa,
- działania wychowawczo-edukacyjne przedszkola ukierunkowane są na wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka w relacji ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym,
- przedszkole wobec rodziny pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze,
- przedszkole uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres działań realizowanych w przedszkolu, m.in. poprzez regularne zbieranie informacji dotyczących postępów dziecka i jakości pracy przedszkola.
- Przedszkole w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- organizuje współpracę rodziców z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, a także innymi wyspecjalizowanymi instytucjami, w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności poprzez:
a) oceny funkcjonowania dzieci,
b) określanie barier i ograniczeń w środowisku, utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola,
c) ustalania efektów działań podejmowanych w celu poprawy ich funkcjonowania,
d) planowanie dalszych działań;
- organizuje współpracę rodziców z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, a także innymi wyspecjalizowanymi instytucjami, w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności poprzez:
- organizuje wsparcie merytoryczne dla nauczycieli i rodziców dzieci ze strony poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz placówki doskonalenia nauczycieli.
ROZDZIAŁ III- BEZPIECZEŃSTWO
§6
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby i metody oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
– zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola;
– zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – pod względem fizycznym jak i psychicznym;
– stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż
- Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki zabawy, nauki wypoczynku a w szczególności:
– sale przedszkolne posiadają właściwe oświetlenie, wentylację, ogrzewanie oraz powierzchnię użytkową;
– wyposażenie, w tym meble, zabawki i pomoce dydaktyczne są dostosowane do potrzeb dzieci i opatrzone są odpowiednim atestem,
– przedszkole posiada sprzęt i urządzenia ochrony przeciwpożarowej;
– w przedszkolu znajdują się apteczki wyposażone w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcją dotyczącą jej udzielania.
– personel został przeszkolony z zasad stosowania pierwszej pomocy oraz posiada odpowiednią wiedzę, kiedy ją zastosować.
- Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki w danym czasie do momentu przekazania ich rodzicom (prawnym opiekunom), a w czasie zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia.
- Podczas pobytu w przedszkolu dziecko pozostaje nieustannie pod opieką osoby dorosłej – nauczyciela i/lub asystenta nauczyciela.
- W grupach w sprawowaniu opieki nad dziećmi pomaga nauczycielowi pomoc/ asystent nauczyciela oraz doraźnie pracownik obsługi.
- W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi z wyjątkiem udzielania pierwszej pomocy – bez stosowania leków.
- Personel nie jest zobowiązany odgórnie zarządzeniem dyrektora przedszkola, do podawania leków wychowankom przedszkola, na wyraźną prośbę jego rodziców. Decyzja ta należy do nauczyciela prowadzącego.
§7
- Wyjścia i wyjazdy poza teren przedszkola planuje nauczyciel – programowo i organizacyjnie,
- W trakcie zajęć poza terenem przedszkola opiekę nad dziećmi sprawują pracownicy przedszkola w ilości 1:10
- Jeżeli miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia, lub stan znajdujących się w nim urządzeń technicznych może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel obowiązany jest nie dopuścić do zajęć lub przerwać je, wyprowadzając dzieci z miejsca zagrożenia oraz powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora.
- Przedszkole może organizować wycieczki i inne wyjazdy z uwzględnieniem obowiązujących przepisów w tym zakresie. Program wycieczki winien być dostosowany do wieku, potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci.
- Liczba przewożonych osób w autokarze nie może być większa niż liczba miejsc w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
- Program wycieczki organizowanej przez przedszkole, lista uczestników, imię i nazwisko kierownika oraz liczba opiekunów zawiera karta wycieczki, którą zatwierdza dyrektor przedszkola.
- Wszyscy pracownicy przedszkola przestrzegają zasad bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§8
- Dziecko jest przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich, na piśmie, pełnoletnią osobę, zapewniającą dziecku bezpieczeństwo.
- Obowiązkiem osoby przyprowadzającej dziecko do przedszkola jest przekazanie go bezpośrednio nauczycielowi.
- Rodzice mogą zmienić osobę upoważnioną (pisemne upoważnienie według wzoru ustalonego przez dyrektora przedszkola) na inną, w każdym czasie trwania umowy. Nauczyciel prowadzący oddając dziecko osobie upoważnionej, jest zobowiązany sprawdzić jej dowód tożsamości(jego zgodność z numerem i serią dowodu osobistego podanego w upoważnieniu).
- Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę;
- Nauczyciel lub osoba pełniąca dyżur w szatni ma obowiązek sprawdzić, kto odbiera dziecko z przedszkola.
- Dziecka nie wydaje się z przedszkola osobom wskazującym na użycie alkoholu lub innych środków odurzających.
- O każdej odmowie wydania dziecka nauczyciel niezwłocznie informuje dyrektora przedszkola. W takiej sytuacji nauczyciel zobowiązany jest do podjęcia wszelkich czynności dostępnych w celu nawiązania kontaktu z rodzicami dziecka;
- Odmowa wydania dziecka z powodu opisanego w pkt. 5 może także dotyczyć rodzica (prawnego opiekuna). W tej sytuacji nauczyciel, próbuje kontaktować się z drugim rodzicem (prawnym opiekunem) w celu odebrania dziecka oraz powiadamia o tym fakcie dyrektora.
- Rodzice (prawni opiekunowie) są zobowiązani do odbioru dziecka do czasu zamknięcia przedszkola. Jeżeli tego nie uczynią, nauczyciel po sporządzeniu notatki, powiadomieniu policji i dyrektora podejmuje działanie odpowiednie do otrzymanych od wymienionych podmiotów instrukcji.
- Za każde rozpoczęte pół godziny (po godzinie zamknięcia placówki) opóźnienia w odbiorze dziecka naliczana jest dodatkowa opłata, w wysokości podanej w umowie.
§9
- Do przedszkola nie przyjmuje się dzieci chorych, a w przypadku zachorowania dziecka w czasie pobytu w przedszkolu, rodzic jest zobowiązany do odebrania dziecka niezwłocznie po powiadomieniu go przez nauczyciela.
- Przez chorobę rozumie się :
– podwyższoną temperaturę ciała, powyżej 37,2’C ;
– wyraźne złe samopoczucie
§ 10
- Postępowanie w sytuacjach szczególnych. Wypadki:
- Pomoc medyczna jest udzielana dzieciom za zgodą rodziców. W sytuacjach koniecznych, gdy brak kontaktu z rodzicami, korzysta się z usług pogotowia ratunkowego.
- Pracownicy przedszkola zobowiązani są do udziału w szkoleniach z zakresu bhp i ppoż. oraz pierwszej pomocy przedmedycznej.
- W razie zaistnienia w przedszkolu wypadku, niezwłocznie zapewnia się dziecku pierwszą pomoc przedmedyczną, oraz sprowadza się fachową pomoc medyczną.
- O każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie:
– rodziców (prawnych opiekunów) poszkodowanego dziecka,
– organ prowadzący przedszkole,
– pracownika służby bhp,
- O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty.
- O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia zawiadamia się niezwłocznie inspektora sanitarnego.
- Zawiadomień, o których mowa powyżej dokonuje dyrektor bądź upoważniony przez niego pracownik przedszkola.
- Każdy wypadek odnotowuje się w rejestrze wypadków. Dyrektor powołuje zespół i prowadzi postępowanie powypadkowe zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Umożliwia się ubezpieczenie dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków za zgodą rodziców (prawnych opiekunów).
- Przedszkole prowadzi edukację dla bezpieczeństwa m.in. poprzez tematy kompleksowe, bajko terapię z zastosowaniem różnych metod i form. Tematyka dotyczy bezpieczeństwa na drodze, sposobu korzystania z urządzeń, narzędzi i przyborów, bezpieczeństwa w relacjach z nieznajomymi, roślinami i zwierzętami, zagrożeń związanych z lekami, środkami chemicznymi i in.
- W celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom przedszkole współpracuje z innymi podmiotami np. z policją, strażą pożarną.
ROZDZIAŁ IV – WSPÓŁDZIAŁANIE Z RODZICAMI
§ 11
Ustala się następujące formy współdziałania przedszkola z rodzicami oraz ich częstotliwość:
- w miesiącu wrześniu organizowane jest zebranie organizacyjne, w trakcie którego Dyrektor zapoznaje rodziców ze statutem przedszkola, programem przedszkola na dany rok szkolny, a nauczyciele z zestawami programów wychowania przedszkolnego (konkretnych oddziałów przedszkolnych),
- w miesiącu listopadzie i maju rodzice zapoznawani są z wynikami obserwacji i diagnozy wstępnej dzieci w formie pisemnej informacji zawierającej opis aktualnego poziomu rozwoju i propozycji działań wspomagających,
- w miesiącu kwietniu rodzice dzieci realizujących roczny obowiązek przygotowania przedszkolnego uzyskują pisemną informację o poziomie gotowości szkolnej dziecka i decydują o przekazaniu jej szkole, w której dziecko rozpocznie naukę,
- w miesiącu czerwcu rodzice dzieci nierealizujących rocznego obowiązku przygotowania przedszkolnego uzyskują pisemną informację zawierającą opis aktualnego poziomu rozwoju i propozycji ewentualnych przyszłych działań wspomagających.
§ 12
- Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i nauczania poprzez:
- zapoznawanie rodziców z zadaniami wynikającymi z rocznego planu pracy i realizowanego w oddziale programu wychowania przedszkolnego,
- zapoznawanie rodziców z potrzebami psychoruchowymi dzieci i sposobami ich zaspokajania,
- udzielanie w każdym czasie rzetelnej informacji na temat rozwoju i zachowania dziecka,
- włączanie rodziców do tworzenia warunków zapewniających właściwą realizację zadań dydaktyczno-wychowawczych,
- możliwość wyrażania i przekazywania opinii na temat przedszkola, np. w formie ankiet, komantarzy
- W celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze w przedszkolu organizuje się następujące formy współdziałania:
- zajęcia otwarte i imprezy z udziałem rodziców,
- indywidualne spotkania i rozmowy rodziców z nauczycielem,
- zebrania ogólne z rodzicami,
- systematyczne zbieranie informacji dotyczących jakości pracy przedszkola.
§ 13
- Rodzice mają w szczególności prawo do:
- wyrażania swoich opinii,
- współuczestniczenia w podnoszeniu jakości pracy przedszkola,
- rzetelnej informacji o dziecku, uzyskiwania na bieżąco informacji na temat swojego dziecka oraz postępów w jego rozwoju
- pomocy ze strony przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dzieckiem,
- uzyskiwania informacji podnoszących ich wiedzę pedagogiczną.
- uzyskania informacji na temat stanu gotowości szkolnej swojego dziecka
- uzyskania porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka,
- zorganizowanej pomocy psychologiczno- pedagogiczną i innej specjalistycznej,
- życzliwej i przyjaznej atmosfery, intymności rozmowy o dziecku z zachowaniem tajemnicy jej treści itp.
§ 14
- Rodzice mają obowiązek czuwać nad prawidłową realizacją obowiązku przedszkolnego dzieci sześcioletnich, w szczególności zapewnić uczestnictwo dzieci w zajęciach.
- Przedszkole oczekuje od rodziców:
– bieżącej i rzetelnej informacji na temat dziecka;
– terminowego regulowania opłat;
– przestrzegania ustaleń organizacyjnych placówki;
– aktywnego współuczestniczenia w życiu przedszkola;
– kultury zachowań w różnych sytuacjach na terenie placówki. - W przypadku posługiwania się w przedszkolu dziennikiem elektronicznym (aplikacją internetową) staje się on programem do wymiany informacji pomiędzy pracownikami przedszkola a rodzicami dzieci.
§ 15
- Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
- pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
- informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu,
- promuje ochronę zdrowia.
- W przedszkolu obowiązują zasady pracy, będące podstawą sprzyjającej wszystkim podmiotom atmosfery:
- a) dłuższe rozmowy z rodzicami dotyczące rozwoju dziecka mogą nastąpić po uprzednim uzgodnieniu terminu,
- b) w pilnych i zasadnych przypadkach umożliwia się rozmowę/ konsultację ad hoc–jednakże nie może to ograniczać nauczycielowi możliwości sprawowania opieki nad dziećmi w grupie,
- c) wszelkie uwagi dotyczące pracy personelu oraz organizacji należy zgłaszać bezpośrednio organowi prowadzącemu przedszkole,
- d) niedopuszczalne jest rozwiązywanie sytuacji konfliktowych między rodzicami na terenie przedszkola.
ROZDZIAŁ V- ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
§ 16
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w wieku określonym ustawą, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień., rodzaju niepełnosprawności
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku 2,5 do 6 lat.
- Dziecko w wieku 6 lat obywa w przedszkolu roczne przygotowanie przedszkolne. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
- W przedszkolu funkcjonują maksymalnie 4 oddziały
- Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli, zależnie od czasu pracy oddziału i realizowanych w nim zadań.
- Liczba dzieci w oddziale nie przekracza 25.
§ 17
- Praca dydaktyczno-wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o programy wychowania przedszkolnego zawierające podstawę programową wychowania przedszkolnego tworzące zestaw programów wychowania przedszkolnego, a także roczny plan pracy.
- W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.
- Dodatkowo w przedszkolu zatrudnia się pomoce/ asystentów, którzy współpracują z nauczycielami w realizacji ich zadań
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania wszystkich zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi, również zajęć dodatkowych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych wychowanków i wynosi około 15–20 minut dla dzieci 3 i 4 letnich; 25–30 minut dla dzieci 5 i 6 letnich. Na realizację podstawy programowej przeznacza się nie mniej niż 5 godzin dziennie.
§ 18
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programów wychowania przedszkolnego dopuszczonych przez Dyrektora.
- Organizację pracy przedszkola w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia opracowany przez Dyrektora przedszkola z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny dzieci oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala szczegółowy rozkład dnia.
- Przedszkole oferuje zajęcia służące wszechstronnemu rozwojowi dzieci, odkrywaniu talentów i zainteresowań.
- Formami pracy w przedszkolu są:
- Zajęcia i zabawy dowolne
- Zajęcia obowiązkowe
- codzienne zajęcia o charakterze dydaktyczno-wychowawczym zaplanowane i kierowane przez nauczyciela
- czynności samoobsługowe i prace użyteczne dzieci
- spacery
- wycieczki
- uroczystości przedszkolne
- sytuacje okolicznościowe
- Zajęcia dodatkowe odbywają po uzyskaniu zgody osoby prowadzącej i na zasadach z nią uzgodnionych.
§ 19
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok, z wyjątkiem przerw ustalonych przez Dyrektora przedszkola.
- Przedszkole czynne jest w godzinach od 700 do 1700.
- Roczny plan zawierający dwutygodniową przerwę wakacyjną w pracy przedszkola oraz dni wolne od pracy ustala co roku Dyrektor przedszkola najpóźniej do końca miesiąca września i podaje do wiadomości kadry i rodziców.
§ 20
- W przypadku zawieszenia zajęć w przedszkolu Dyrektor (za zgodą organu prowadzącego przedszkole) organizuje dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności przez informowanie rodziców (z wykorzystaniem dostępnych dla rodziców środków komunikacji elektronicznej lub dziennika elektronicznego) o materiałach dydaktycznych i możliwych formach ich realizacji przez dziecko w domu.
- Rodzice krótko informują nauczyciela w uzgodnionych terminach o efektach prowadzonych zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- W okresie organizacji dla dzieci zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość Dyrektor przedszkola odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki, w tym wymienionych wyżej zajęć lub innego sposobu realizacji tych zajęć, w szczególności:
- 1) ustala, czy nauczyciele mają dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających interakcję między rodzicami a nauczycielami prowadzącymi zajęcia,
- 2) ustala, we współpracy z nauczycielami, technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji zajęć,
- 3) ustala, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, z których dzieci i rodzice mogą korzystać,
- 4) ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji zestawu programów wychowania przedszkolnego oraz, w razie potrzeby, modyfikuje ten zestaw,
- 5) przekazuje rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań przedszkola, w szczególności w zakresie organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jeżeli są organizowane,
- 6) koordynuje współpracę nauczycieli z rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci, w tym dzieci objętych kształceniem specjalnym, indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, w przypadku wystąpienia takich sytuacji.
- Dyrektor przedszkola określa procedury funkcjonowania przedszkola i postępowanie jego pracowników w okresie zawieszenia, są one odrębnymi dokumentami.
- W tym czasie nauczyciele:
- 1) uzyskują dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających interakcję między nimi a rodzicami,
- 2) uczestniczą w ustaleniu przez Dyrektora technologii informacyjno-komunikacyjnych wykorzystywanych do realizacji zajęć,
- 3) uczestniczą w ustaleniu przez Dyrektora źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, z których dzieci i rodzice mogą korzystać,
- 4) inicjują potrzebę modyfikacji zestawu programów wychowania przedszkolnego oraz, w razie potrzeby, modyfikują ten zestaw,
- 5) realizują konsultacje z rodzicami,
- 6) przekazują rodzicom ustalone przez Dyrektora informacje o sposobie i trybie realizacji zadań przedszkola, w szczególności w zakresie organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jeżeli są organizowane.
- W tym czasie inni niż pedagogiczni pracownicy przedszkola:
- 1) udzielają wsparcia nauczycielom w realizacji ich zadań,
- 2) dbają o obiekt zgodnie z procedurami dotyczącymi funkcjonowania placówki w okresie realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- W okresie zawieszenia zajęć przedszkola czynności jego organów decyzje są podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Treść podjętej w ten sposób czynności jest utrwalana w formie protokołu (z zebrania rady), notatki (w innych przypadkach).
§ 21
- Pobyt dziecka w przedszkolu regulowany jest zapisami umowy, zawartej z rodzicami, według wzoru przygotowanego przez organ prowadzący.
- Do podstawowych obowiązków rodziców należy systematyczne i terminowe wnoszenie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu, zgodnie z zapisami aktualnej umowy wiążącej rodziców z przedszkolem.
- Organ prowadzący ustala w treści umów z rodzicami zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia.
- Dyrektor przedszkola i rodzice podpisują umowy o świadczenie wychowania przedszkolnego, których wzory przygotowuje organ prowadzący przedszkole.
ROZDZIAŁ VI – DOKUMENTACJA PRZEDSZKOLA
§ 22
Dokumentacja przedszkola
- Przedszkole posiada plan pracy na każdy rok zatwierdzone przez Radę Pedagogiczną.
- Dyrektor opracowuje plan nadzoru pedagogicznego przedszkola i podaje do wiadomości nauczycielom do 15 września każdego roku.
- W przedszkolu mogą być ustalone dodatkowe procedury i regulaminy wewnętrzne.
- Regulaminy i procedury wewnętrzne nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
- Przedszkole przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 23
Dokumentacja przebiegu pracy pedagogicznej
- Przedszkole prowadzi dzienniki zajęć przedszkola
- Do dzienników zajęć przedszkola wpisuje się:
– ramowy rozkład dnia
– realizowane w oddziale programy
– w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona dzieci
– datę i miejsce urodzenia
– nazwiska i imiona rodziców
– adres zamieszkania dziecka i rodziców
– numery telefonów rodziców
– obecność na zajęciach w poszczególne dni miesiąca
– tematykę zajęć – fakt przeprowadzenia zajęć potwierdzony przez nauczyciela prowadzącego
– wycieczki i ważne wydarzenia z życia grupy
– obserwacje i kontrole Dyrektora
– podpis nauczyciela lub specjalisty potwierdzający odbycie zajęć – w przypadku dziennika w wersji papierowej
– kontrole i obserwacje Dyrektora
- Przedszkole dokumentuje obserwacje pedagogiczne dzieci na odrębnych arkuszach dla każdego dziecka;
- Dzieci objęte kształceniem specjalnym oraz wczesnym wspomaganiem rozwoju posiadają indywidualną dokumentację zawierającą m.in. opinie, orzeczenia, indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, wielospecjalistyczne oceny funkcjonowania.
- Praca dydaktyczno- wychowawcza nauczycieli jest planowana – nauczyciele sporządzają plany pracy .
- Dyrektor przedszkola może ustalić prowadzenie przez nauczycieli innej dokumentacji – wg odrębnych rozporządzeń.
ROZDZIAŁ VII- ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 24
- Organami przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola
- Rada Pedagogiczna
- Zasady zatrudniania określają odrębne przepisy.
- Dyrektor wraz z zastępcą dyrektora, jako organ Przedszkola, jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w nim nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
- Dyrekcja:
- 1) zatrudnia, zwalnia nauczycieli i innych pracowników przedszkola,
- 2) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom przedszkola,
- 3) odpowiada za właściwą organizację i przebieg procesu wychowawczo-dydaktycznego,
- 4) zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z innymi przepisami,
- 5) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole.
- Dyrektor w szczególności:
- 1) kieruje bieżącą działalnością przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz,
- 2) ustala regulamin pracy i strukturę organizacyjną,
- 3) tworzy warunki i atmosferę prawidłowego funkcjonowania przedszkola,
- 4) opracowuje ramowy rozkład dnia pobytu dzieci w przedszkolu;
- 5) dysponuje środkami finansowymi i ponosi za nie odpowiedzialność zgodnie z odrębnymi przepisami,
- 6) kontroluje pracę personelu przedszkola i dyscyplinę pracy,
- 7) ponosi odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa i higienicznych warunków pracy,
- 8) sprawuje nadzór zgodnie z rocznym planem kontroli, przygotowywanym według potrzeb określonych przez organ prowadzący i dyrekcja,
- 9) odpowiada za całość dokumentacji przedszkola,
- 10) stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola,
- 11) dopuszcza do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego przedstawione przez nauczycieli,
- 12) organizuje pomoc psychologiczno- pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami,
- Dyrektor przedszkola zobowiązany jest:
- 1) zawiadomić dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez nie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolu,
- 2) prowadzić rejestr dzieci 6 letnich i rejestr zaświadczeń wydawanych rodzicom tych dzieci,
- 3) kontrolować systematyczność uczęszczania 6 latka na zajęcia w przedszkolu.
- Szczegółowy przydział zadań, uprawnień oraz zakres odpowiedzialności, a także stanowisko Dyrektora i zastępcy dyrektora powierza organ prowadzący przedszkole.
- W wykonywaniu swoich zadań Dyrektor współpracuje z Radą Pedagogiczną oraz organem prowadzącym przedszkole i organem sprawującym nadzór pedagogiczny,
- Dyrektor może współdziałać ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych.
- Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
- W przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go dyrektor ds. pedagogicznych lub wicedyrektor, a jeśli nie utworzono takich stanowisk, inny nauczyciel przedszkola wyznaczony przez organ prowadzący przedszkole.
§ 25
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Przedszkola, w zakresie realizacji jej zadań statutowych dotyczących kształcenia i wychowania. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor Przedszkola i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
- Przewodniczącym rady jest Dyrektor Przedszkola. Dyrektor Przedszkola:
- 1) zwołuje i prowadzi zebrania Rady,
- 2) wstrzymuje wykonanie uchwał podjętych niezgodnie z prawem,
- 3) przedstawia Radzie wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego,
- 4) odpowiada za dokumentowanie pracy Rady.
- Do zadań Rady Pedagogicznej należy:
- 1) ustalenie regulaminu działalności Rady,
- 2) zatwierdzenie planów pracy przedszkola,
- 3) podejmowanie uchwał w sprawie prowadzenia eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu,
- 4) opiniowanie dopuszczenia do użytku w przedszkolu zaproponowanego przez nauczyciela programu wychowania przedszkolnego.
- Działalność Rady jest dokumentowana, a zebrania Rady są protokołowane. Sposoby dokumentowania i protokołowania zebrań Rady określa regulamin działalności Rady Pedagogicznej, który jest odrębnym dokumentem.
- Nauczyciele oraz inne osoby biorące udział w zebraniu Rady są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
§ 26
- Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest Dyrektor, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
- Organy przedszkola są zobowiązane do współpracy, tworzenia dobrego klimatu, poczucia współdziałania i partnerstwa, utrwalania demokratycznych zasad funkcjonowania przedszkola.
- Organy pracują na rzecz przedszkola, przyjmując zasadę nieingerowania
w swoje kompetencje oraz zasadę współpracy, współdziałają w realizacji zadań wynikających ze statutu i planu pracy przedszkola. - Organy zobowiązane są do wyjaśniania motywów podjętych decyzji, o ile zwróci się z takim wnioskiem drugi organ, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od podjęcia decyzji.
- Działające organy prowadzą samodzielną i swobodną działalność, w ramach swoich kompetencji, podejmują decyzje w oparciu o regulaminy działalności. Dbają o bieżące informowanie innych organów przedszkola o planowych lub podejmowanych decyzjach bezpośrednio lub pośrednio poprzez dyrektora.
- Konflikty i spory, wynikające pomiędzy organami, rozstrzyga dyrektor, po wysłuchaniu zainteresowanych stron.
ROZDZIAŁ VIII – NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§ 27
NAUCZYCIELE
- Dla zapewnienia ciągłej i skutecznej pracy wychowawczej i dydaktycznej przyjmuje się, aby, o ile to możliwe, ten sam nauczyciel opiekował się oddziałem przez cały okres uczęszczania danej grupy dzieci do przedszkola.
- Nauczyciele prowadzą pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą, są odpowiedzialni za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych im dzieci.
- Nauczyciele także w szczególności:
- 1) planując i prowadząc pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą w powierzonej grupie dbają o jakość wykonywanej pracy, osiągają w stopniu optymalnym cele przedszkola ustalone w statucie i programie pracy przedszkola,
- 2) ponoszą odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów
- 3) wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny dzieci, ich zdolności i zainteresowania,
- 4) diagnozują i prowadzą obserwację pedagogiczną mającą na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci, dokumentują ją i na tej podstawie planują dalszą pracę z dzieckiem,
- 5) przygotowują informacje o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej,
- 6) planują własny rozwój zawodowy, poszerzają swój zakres kompetencji, biorą udział w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanego przez przedszkole i przez instytucje wspomagające przedszkole, stosują twórcze i nowoczesne metody nauczania i wychowania,
- 7) uczestniczą w opracowaniu planu pracy przedszkola,
- 8) prowadzą prawidłowo dokumentację pedagogiczną, w tym dziennik zajęć, dokumentację obserwacji pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- 9) informują dyrektora, rodziców oraz radę pedagogiczną o efektach swej pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej,
- 10) dbają o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz wykazuje troskę o estetykę pomieszczeń,
- 11) otaczają indywidualną opieką każdego wychowanka i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
- a) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
- b) ustalenia formy pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
- c) włączenie ich w działalność przedszkola,
- 12) współpracują ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną oraz medyczną w przychodniach i poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- 13) organizują spotkania z rodzicami, co najmniej 2 razy w roku, na których informuje zebranych o realizowanych treściach programowych w danej grupie, oraz przekazują informacje dotyczące rozwoju i zachowania dzieci powierzonych ich opiece,
- 14) inicjują i organizują imprezy o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym, rekreacyjno- sportowym,
- 15) wykonują inne czynności polecone przez Dyrektora, wynikające z organizacji pracy w przedszkolu, realizują zadania zlecone przez dyrektora wynikające z bieżącej działalności przedszkola.
- Nauczyciele i specjaliści w przedszkolu, w tym w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- 1) rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
- 2) określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia wychowanków;
- 3) rozpoznają przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym bariery i ograniczenia utrudniające im funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola;
- 4) podejmują działania sprzyjające rozwojowi kompetencji oraz potencjału wychowanków w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
- 5) współpracują z poradnią psychologiczno – pedagogiczną w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy ich funkcjonowania oraz planowania dalszych działań.
SPECJALIŚCI
- Zatrudnieni w przedszkolu nauczyciele posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych:
- 1) prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami realizują zintegrowane działania i zajęcia określone w IPE-T;
- 2) prowadzą wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracę wychowawczą z uczniami niepełnosprawnymi;
- 3) uczestniczą, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w IPE-T, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów;
- 4) udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w IPE-T, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi;
- 5) prowadzą inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci, w szczególności zajęcia rewalidacyjne.
- Do zadań pedagoga i psychologa zatrudnionego w przedszkolu, w tym w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, należy w szczególności:
- 1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
- 2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka w życiu przedszkola;
- 3) udzielanie wychowankom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- 4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
- 5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym dzieci;
- 6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- 7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;
- 8) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
- a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań pedagoga specjalnego zatrudnionego w przedszkolu, w tym w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, należy w szczególności:
- współpraca z nauczycielami lub innymi specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w:
- a) rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa wychowanków w życiu przedszkola oraz dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
- b) prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie wychowanka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- c) rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych wychowanków,
- d) określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci;
- współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
- a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie wychowanka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem,
- c) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanka oraz jego możliwości psychofizycznych,
- d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, ich rodzicom i nauczycielom;
- współpraca w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami funkcjonującymi na tym polu;
- przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola w zakresie zadań określonych dla pedagoga specjalnego.
- współpraca z nauczycielami lub innymi specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w:
- Do zadań logopedy zatrudnionego w przedszkolu, w tym w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, należy w szczególności:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci;
- prowadzenie zajęć logopedycznych dla wychowanków oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami wychowanków;
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
- a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań terapeuty pedagogicznego zatrudnionego w przedszkolu, w tym w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, należy w szczególności:
- prowadzenie badań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;
- rozpoznawanie przyczyn utrudniających dzieciom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola;
- prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym dzieci, we współpracy z rodzicami uczniów;
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
- a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
PRACOWNICY NIEPEDAGOGICZNI
§ 28
- W przedszkolu zatrudnia się pracowników obsługi.
- Personel obsługi przyczynia się do właściwego funkcjonowania przedszkola poprzez codzienną sumienną pracę w trosce o dobro dziecka:
- wszyscy pracownicy przedszkola odpowiedzialni są za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci,
- wszyscy pracownicy wypełniają obowiązki według przydziału czynności,
- wszyscy pracownicy wypełniają dodatkowe czynności nie umieszczone w zakresie obowiązków, a wynikające z potrzeb placówki.
- Wszyscy pracownicy są zobowiązani natychmiast reagować na:
– wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania, stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa dzieci,
– osoby postronne, przebywające na terenie Przedszkola i zawiadomić o tym dyrektora.
- Szczegółowe zakresy czynności tych pracowników ustala dyrektor przedszkola.
§ 29
- W celu zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa, w czasie przebywania w przedszkolu, ustala się ogólne zasady postępowania kadry pedagogicznej i pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w przedszkolu:
- systematyczne wpajanie dzieciom zasad bezpieczeństwa,
- odliczanie dzieci przed wyjściem poza budynek przedszkola oraz przed i po powrocie do przedszkola,
- reagowanie na wszelkie sytuacje, sygnały lub znamiona przestępstwa, mogące stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia dzieci i zgłaszanie o tym dyrektorowi przedszkola,
- natychmiastowe reagowanie na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola, zwrócenie się o podanie celu przybycia, udzielenie informacji zgodnie z posiadanymi kompetencjami, a w razie potrzeby zawiadomienie dyrektora przedszkola – osoby postronnej nie pozostawia się samej na terenie przedszkola bez nadzoru personelu przedszkola,
- Zabrania się pozostawiania dzieci bez opieki nauczyciela lub asystenta nauczyciela – w sytuacji koniecznej należy zapewnić odpowiednie zastępstwo.
- Obowiązki pracowników niepedagogicznych:
Asystent nauczyciela
- Podlega bezpośrednio dyrektorowi.
- Współpracuje z nauczycielem w zapewnieniu dzieciom opieki i bezpieczeństwa oraz pomaga nauczycielowi w realizacji zadań statutowych i programowych, w tym:
– bierze udział w przygotowywaniu pomocy do zajęć i dekorowaniu sal;
– pomaga dzieciom w rozbieraniu i ubieraniu się przed ćwiczeniami gimnastycznymi i wyjściem na spacer;
– sprząta po dzieciach mających problemy z kontrolą czynności fizjologicznych, w nagłych rozstrojach zdrowotnych itp.;
– pomaga przy karmieniu dzieci słabo jedzących;
– pomaga w innych sytuacjach tego wymagających;
– ponosi odpowiedzialność za podopiecznych w chwilach krótkotrwałych nieobecności nauczycielek np. pobytu w toalecie, itp.
Pracownik obsługi
- Podlega dyrektorowi.
- Współpracuje z nauczycielami w zakresie zapewnienia dzieciom opieki i wychowania dzieci, w szczególności:
– pomaga dzieciom w rozbieraniu i ubieraniu się;
– pomaga w opiece podczas spacerów i wycieczek;
– bierze udział w przygotowywaniu pomocy do zajęć i dekorowaniu sal;
– sprząta po dzieciach mających problemy z kontrolą czynności fizjologicznych, w nagłych rozstrojach zdrowotnych;
– pomaga w innych sytuacjach tego wymagających;
– ponosi odpowiedzialność za podopiecznych w chwilach krótkotrwałych nieobecności nauczycielek np. podczas pobytu w toalecie, itp.; - W zakresie organizacji posiłków odpowiada za:
– przyjmowanie posiłków od firmy dowożącej posiłki (catering), zgodnie z odrębnym regulaminem
– przynoszenie naczyń do stołówki przed posiłkiem i zabranie ich po posiłku ;
– rozdawanie właściwych porcji dzieciom, wg ilości określonych przez normy żywieniowe; dbałość o estetyczne podawanie posiłków;
– wydawanie posiłków o wyznaczonych godzinach
– podawanie dzieciom napojów w ciągu dnia;
– pomoc przy karmieniu dzieci słabo jedzących;
– przestrzeganie zasad dobrej praktyki w zakresie higieny; - W zakresie przestrzegania bezpieczeństwa i zasad higieny odpowiada za:
– odpowiednie zabezpieczenie przed dziećmi produktów chemicznych pobranych do utrzymania czystości, oszczędne gospodarowanie nimi;
– właściwe reagowanie na niebezpieczne zachowania podopiecznych;
– pomoc przy odprowadzaniu i przyprowadzaniu dzieci do i z Sali;
– przestrzeganie dyscypliny pracy, zasad technologii i estetyki oraz zasad higieniczno – sanitarnych i przepisów bhp, ppoż;
– natychmiastowe zgłaszanie dyrektorowi wszystkich usterek i nieprawidłowości występujących na zapleczu kuchennym stanowiących zagrożenie zdrowia i bezpieczeństwa;
– zgłaszanie dyrektorowi wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętu w pozostałej części przedszkola;
– monitorowanie obiektu pod kątem pojawiania się osób postronnych;
– utrzymywanie miejsc wyznaczonych do sprzątania w należytej czystości
– przestrzeganie czystości sprzętu, narzędzi oraz w pomieszczeniach kuchennych zgodnie z instrukcjami dobrej praktyki higienicznej;
– przestrzeganie właściwego wyglądu osobistego podczas pracy;
– prowadzenie dokumentacji dotyczącej zasad HCCP
ROZDZIAŁ IX – WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
§ 30
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku określonym ustawą
- Podstawą zapisania dziecka do przedszkola jest zawarcie umowy pomiędzy Dyrektorem przedszkola a rodzicami dziecka.
- Dziecko może przebywać w przedszkolu od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 2,5 roku, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
- W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
- Dzieci w wieku 6 lat są objęte obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym.
- Dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola dodatkowo nie dłużej niż jeden rok. W tym przypadku rodzice są zobowiązani dostarczyć odroczenie od obowiązku szkolnego wydane przez dyrektora szkoły w obwodzie, w którym mieszka dziecko.
- Dyrektor przedszkola jest obowiązany powiadomić dyrektora szkoły obwodu, w którym dziecko mieszka o spełnianiu przez dziecko rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolu oraz o zmianach w tym zakresie. Formą powiadomienia jest pisemny wykaz dzieci sporządzony i przekazany do 30 września każdego roku szkolnego.
- Dyrektor przedszkola jest zobowiązany do wydania każdemu dziecku spełniającemu obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego w miesiącu wrześniu każdego roku szkolnego „zaświadczenia o spełnianiu obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego”. Wzór zaświadczenia określają odrębne przepisy.
- Przedszkole prowadzi rekrutację poprzez pisemne zgłoszenie dziecka (według wzoru opracowanego przez Organ Prowadzący przedszkole). Przyjęcia prowadzi się w oparciu o zasadę powszechnej dostępności, przy czym:
- pisemne zgłoszenie dziecka przyjmuje Dyrektor przedszkola,
- zapisy dokonywane są przez cały rok szkolny, w ramach wolnych miejsc
- O przyjęciu do przedszkola decyduje kolejność zgłoszeń, z tym, że pierwszeństwo mają dzieci kontynuujące zajęcia z poprzedniego roku szkolnego i rodzeństwo dzieci uczęszczających do przedszkola.
- W przypadku dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności lub z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego – przyjęcie następuje po konsultacji dziecka i rodziców z psychologiem przedszkolnym i na podstawie jej wyników Dyrektor podejmuje decyzję o przyjęciu, w miarę dostępności miejsc i odpowiedniego personelu.
- Warunki pobytu w przedszkolu zapewniają dzieciom bezpieczeństwo, ochronę i poszanowanie ich godności osobistej oraz życzliwe i podmiotowe traktowanie.
§ 31
- Przedszkole, w przypadku wystąpienia zdiagnozowanych potrzeb, organizuje dla dziecka:
- indywidualne roczne przygotowanie przedszkolne,
- zindywidualizowaną ścieżkę realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
- Do przedszkola mogą być przyjęte dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
- Przedszkole zapewnia:
– realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
– warunki do nauki i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci;
– zajęcia specjalistyczne;
– inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci, w szczególności zajęcia rewalidacyjne;
– integrację dzieci ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z dziećmi pełnosprawnymi; przygotowanie dzieci do samodzielności w życiu dorosłym.
- Dla dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Dyrektor powołuje zespół składający się z nauczycieli oraz specjalistów, którzy będą pracować z dzieckiem.
- Zadaniem zespołu jest koordynowanie udzielania pomocy w oparciu o indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET). Program ten opracowuje zespół do 30 września lub w ciągu 30 dni od otrzymania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego na podstawie zaleceń tego orzeczenia oraz wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka. Program opracowuje się na okres na jaki wydano orzeczenie.
- Dziecku objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, w szczególności poprzez dobór odpowiednich metod i form pracy.
- W programie IPET może być wskazana potrzeba realizacji wybranych zajęć wychowania przedszkolnego indywidualnie z dzieckiem lub w grupie liczącej do 5 dzieci.
- IPET wskazuje także niezbędne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęcia rewalidacyjne.
- Zespół dwa razy w roku dokonuje oceny funkcjonowania dziecka i w miarę potrzeb modyfikuje program.
- W przedszkolu można zatrudniać dodatkowo ww. osoby w celu współorganizowania kształcenia dzieci niepełnosprawnych.
- Dyrektor wyznacza zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania i zajęcia o charakterze rewalidacyjnym, określone w programie (IPET), które będzie realizował nauczyciel specjalista wspólnie z nauczycielem grupy lub samodzielnie, a także zadania dla pomocy nauczyciela.
- Rodzice mają prawo udziału w spotkaniach zespołu, otrzymują kopie oceny funkcjonowania dziecka oraz programu (IPET).
- Przedszkole podejmuje działania wspierające rodziców (opiekunów prawnych ) dziecka objętego kształceniem specjalnym.
- Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęcia rewalidacyjne prowadzone w ramach kształcenia specjalnego są dokumentowane w odrębnych dziennikach.
§ 32
Dzieci mają prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej poprzez:
- a) przebywanie w przedszkolu urządzonym zgodnie z zasadami higieny, potrzebami dzieci, możliwościami placówki,
- b) organizację dnia zabezpieczającą higieniczny tryb życia, właściwie zorganizowany wypoczynek,
- c) uczestniczenie w proponowanych sytuacjach edukacyjnych w ciągu całego dnia zgodnie z ich możliwościami percepcyjnymi,
- d) zaspokajanie potrzeb emocjonalnych i ruchowych,
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej, poszanowania jego godności osobistej, tolerancji, akceptacji i zrozumienia indywidualnych potrzeb,
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktycznym poprzez:
- a) zaspokajanie własnych potrzeb rozwojowych,
- b) doskonalenie i rozwijanie zdolności oraz zainteresowań,
- c) wyrażanie własnych sądów i opinii,
- d) swobodną zabawę.
- W przypadku naruszenia praw dziecka przez nauczycieli lub pracowników niepedagogicznych przedszkola, rodzice mogą złożyć, w formie pisemnej z uzasadnieniem, skargę do Dyrektora przedszkola lub do organu prowadzącego przedszkole, w zależności od istoty sprawy.
Dyrektor lub osoba prowadząca rozpatruje skargę lub zażalenie w terminie do 14 dni i informuje pisemnie skarżących o rozstrzygnięciu.
§ 33
Dzieci mają w szczególności obowiązek:
- szanowania nawzajem swoich praw,
- podporządkowania się obowiązującym w grupie umowom i zasadom współżycia społecznego,
- współdziałania z nauczycielami w procesie wychowania i nauczania,
- szanowania wytworów innych dzieci, sprzętu i zabawek jako wspólnej własności,
- przestrzegania zasad równego prawa do korzystania ze wspólnych zabawek,
- udziału w pracach porządkowych i samoobsługowych,
- kulturalnego zwracania się do innych, używanie form grzecznościowych,
- zdyscyplinowanego zgłaszania się na zbiórki, zwłaszcza w czasie spacerów i wycieczek,
- przestrzegania zasad higieny osobistej.
§ 34
- Dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy wychowanków rozwiązując umowę o świadczenie usług, jeżeli:
- dziecko nie uczęszcza bez usprawiedliwienia rodziców przez 2 miesiące,
- rodzice uchylają się bez usprawiedliwienia od obowiązku terminowego płacenia przez okres 30 dni lub nieterminowo regulują należności w sposób powtarzający się
- rodzice zaniedbują higienę osobistą dziecka, stwarzając zagrożenie epidemiologiczne dla innych dzieci,
- dziecko swoim postępowaniem zagraża bezpieczeństwu własnemu lub innych a rodzice, pomimo poinformowania o zaistniałym problemie, nie podjęli działań aby problem rozwiązać.
- rodzice zgłaszając dziecko do placówki zataili lub nie podali istotnych informacji o dziecku np. orzeczeniu o niepełnosprawności czy innym ,zdiagnozowanym” zaburzeniu.
- Przedszkole może określić szczegółowe zasady współdziałania z rodzicami dziecka, które przejawia agresywne zachowania wobec rówieśników i wymaga zintegrowanych i ujednoliconych działań terapeutyczno-wychowawczych.
Rodzice i nauczyciele są zobowiązani do realizacji wspólnie ustalonych i przyjętych czynności wspomagających rozwój dziecka.
- Rodzicom dziecka skreślonego przysługuje prawo uzasadnionego pisemnego odwołania się w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji do Organu Prowadzącego przedszkole. Organ Prowadzący rozstrzyga odwołanie w terminie 14 dni i informuje pisemnie odwołujących o rozstrzygnięciu.
ROZDZIAŁ X – POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.
- Środki na działalność przedszkola pochodzą z:
- dotacji gminy uzyskiwanych przez Organ Prowadzący;
- opłat wnoszonych przez rodziców, a ustalonych przez Organ Prowadzący;
- darowizn, które są ewidencjonowane i wydatkowane zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Statut nadaje i zmienia Organ Prowadzący przedszkole.
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – dyrektora, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi.
- Statut podaje się do wiadomości poprzez:
– zapoznanie z treścią statutu Rady Pedagogicznej przedszkola i zaopiniowanie w trakcie zebrania Rady Pedagogicznej oraz zapoznanie rodziców podczas zebrania ogólnego rodziców lub zebrań grupowych;
– udostępnienie tekstu Statutu na żądanie podmiotom przedszkola i organom kontrolującym przez Dyrektora przedszkola w placówce.
– udostepnienie tekstu Statutu na stronie www przedszkola, pod adresem akuku.edu.pl
- Zmiany w Statucie przygotowuje i wprowadza Dyrektor przedszkola po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i w uzgodnieniu z Organem Prowadzącym przedszkole.
- W celu zapewnienia czytelności Statutu, po każdorazowym wprowadzeniu zmian w statucie wprowadza się jego tekst jednolity.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu Pracy i Kodeksu Cywilnego.
Organ Prowadzący:
____________________________ ______________________________